Kvinnorna lyfter Puma

Kvinnorna lyfter Puma

För några år sedan bestämde Puma sig för att satsa på kvinnor och fitness. Det har gått alldeles utmärkt och nästa år ska försäljningen explodera.

Publicerad

Långsiktighet är ett ord som nästan alltid nämns när framgångsrika företag eller satsningar ska förklaras i efterhand. Samma ord dyker upp när Pumas marknadschef Rutger Hagstad förklarar Pumas lyckade intåg på fitness- och kvinnosegmentet.

– Vi har ett väldigt bra år bakom oss, men det är bara början – det kommer att bli ännu bättre 2018, säger Rutger. Och bakom denna framgång står utan tvekan vår långsiktiga satsning på kvinnor.

För 4–5 år sedan dominerades Pumas bild av män. Främst stod världens snabbaste man, Usain Bolt, och strax bakom honom ett gäng fotbollsspelare. Pumas ledning var pinsamt medvetna om att varumärket saknade kvinnliga ambassadörer och där och då bestämde de sig för att göra någonting åt det. De bestämde sig samtidigt för att inte enbart fokusera på sport och funktion, de ville istället lansera en kollektion som var lika mycket lifestyle som performance.

Beslutet blev att satsa på träning/fitness och göra det med så hög modegrad att plaggen inte bara funkade på gymmet. Nästa punkt blev att hitta ett ansikte för satsningen och ganska snart var de på det klara med att det inte skulle fungera med en atlet när modet var så viktigt och då tittade de istället på artister. Den som hamnade högst upp på önskelistan var Rihanna och när de frågade henne om hon var intresserad svarade hon ja. På ett villkor. Hon ville inte bara bli ett ansikte utåt för Puma, hon ville bli creative director för hela projektet och när hon till första mötet kom med famnen full med skisser och idéer var de säkra på att de hade hittat rätt.

I december 2014 tillkännagav Puma och Rihanna samarbetet. Tio månader senare lanserades den första produkten – en variant av sneakern Puma Basket med högre sula. Skon döptes till Creeper och blev en omedelbar succé och framröstad till Shoe of the year 2016.

I februari 2016 var det dags för Rihannas första kollektion – Fenty – och den inte bara gjorde Puma hett bland trendiga tjejer. Den öppnade för helt nya affärsmöjligheter för Puma.

– Rihanna är vår globala ambassadör och det samarbetet gjorde att vi kunde starta liknande samarbeten i enskilda länder, berättar Rutger. I Sverige valde vi bloggaren och modellen Nicole Falciani och henne hade vi aldrig kommit åt om inte Rihanna samarbetet med Puma. Rihanna har öppnat massor av nya dörrar och det gäller även butiker där vi inte fanns tidigare.

Kenzas kollektion för Puma släpps om några dagar.

Rihannas kollektion Fenty säljs inte i sporthandeln, men produkter från den kollektionen skalas ner och efter något år finns enklare versioner även i sporthandeln. Men nu är Puma på väg med en helt ny träningskollektion designad av en av Sveriges största infuencers.

Det handlar om modellen, bloggaren och entreprenören Kenza, som är en av Sveriges viktigaste influencers, och de som följer henne på webben har sett att hon gillat Puma och Rihannas kollektion Fenty sedan starten. Nu har hon fått vara med och göra en egen kollektion som hon också är ansiktet utåt för.

Kollektionen heter  Luxury Pack, och den kombinerar en exklusiv upplevelse med personlig stil och kommer att lanseras exklusivt i Stadiums butiker och online senare i höst.

– Att Stadium är ensam återförsäljare av Puma Luxury Pack befäster vår position som Skandinaviens ledande arena för sport, livsstils- och performanceprodukter av högsta klass säger Angelica Larsson, PR och informations chef på Stadium.

– Det känns superkul med Puma, säger Kenza i en intervju i kommande numret av Stadium Magazine. Jag har varit ett stort Pumafan sen jag gick på gymnasiet och att få jobba med ett varumärke av deras kaliber känns stort. Nyp-mig-i-armenstort!

Puma Luxury Pack släpps online på stadium.se den 14 September och finns därefter tillgänglig i Stadiums butiker från den 21 September. Kollektionen innehåller bland annat tajts, toppar och hoodies samt träningsskor.

Nästa steg för Puma är att kopiera konceptet med trendsättande artister och influencers och föra över det till killar. De har redan börjat med The Weekend och F1-föraren Lewis Hamilton, nästa steg är att göra något med manliga influencers i Sverige för att Puma ska bli hett även bland killar.

– Puma är tydligare och därmed mer intressanta, säger Rutger. Det är skorna som bygger hypen och som smittar av sig på kläderna. På samma sätt smittar våra sneakers av sig till våra löpar- och fotbollsskort så att även de blir coolare. Allt det här beror på att vi bestämde oss för att göra en långsiktig satsning på tjejer.

On
Off

0 kommentarer

  • Wige lanserar nytt varumärke

    Wige lanserar nytt varumärke

    Life Wear är namnet på Wiges nya varumärke som omfattar en serie kläder i ekologiskt odlad bambu.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:12

  • Alla vill ta rygg på Zlatan

    Alla vill ta rygg på Zlatan

    Zlatan Ibrahimovic är den person som svenskarna helst skulle vilja ha som sällskap under en joggingtur. Det visar Stadiums årliga undersökning om svenskarnas tränings- och motionsvanor som genomförs av Sifo.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:12

  • Warberg väljer Salming som partner

    Warberg väljer Salming som partner

    Innebandygiganten Warberg IC/IBF väljer Salming som ny Guldpartner för klubbor, skor och målvaktsutrustning.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 14:53

  • Utehelg på Värmdö

    Utehelg på Värmdö

    Helgen 18-20 maj arrangerar Sportfacks systertidning Utemagasinet eventet "Utehelg" på Värmdö. Här kan du, förutom att snacka med kollegor i branschen, träffa bland andra äventyraren Fredrika Ek och ploggaren Erik Ahlström.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:30

  • Ljus USA-rapport om golfen

    Ljus USA-rapport om golfen

    Amerikanska National Golf Foundations rapport från golfindustrin innehöll en del intressanta nyheter som kan göra avtryck även i Sverige.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 16:28

  • VM-låten är släppt

    VM-låten är släppt

    Gyllene Tider har återförenats för att göra den svenska officiella låten till sommarens fotbolls-VM. Tillsammans med Linnea Henriksson släppte de "Bäst när det gäller", tisdag den 15 maj, samma dag som den svenska VM-truppen presenterades.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:57

  • Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium Group presenterar sin hållbarhetsrapport för perioden 2016-2017. De har bland annat sparat stora mängder vatten och fasat ut PFC i egenproducerad konfektion.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:04

  • Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Säsongen startade segt för Hövding, men så fort värmen kom följde resultatet med under första kvartalet.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:01

  • Isaberg satsar på cykel

    Isaberg satsar på cykel

    Turistentreprenören Isaberg i Småland har byggt en gigantisk MTB-pumptrack på 1 500 kvadratmeter i Isaberg arena.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 00:04

  • Fler systrar i bergen

    Fler systrar i bergen

    Från och med i år har sko- och kängvarumärket Meindl inlett ett samarbete med outdoorbyrån Systrar i bergen. Båda parter vill slå ett slag för ett friluftsliv utan prestation.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 23:48

  • X Games nu i Oslo

    X Games nu i Oslo

    Helgen 18-20 maj hålls X Games i Oslo, Norge, med en hel rad svenska åkare som Emma Dahlström och Jesper Tjäder.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2018-05-10 23:25

  • Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna, en samarbetsorganisation för ett 50-tal svenska cykelbutiker, har sedan hösten 2015 samarbetat med Team Sportia. Nu bryts samarbetet när Tvåhjulsmästarna istället inleder ett samarbete med trädgårdskoncernen Max Garden.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:09

  • Quiksilver köper Billabong

    Quiksilver köper Billabong

    Amerikanska Boardriders Inc, som bland annat har Quiksilver i varumärkesportföljen, köper konkurrenten australiska Billabong för 2,4 miljarder kronor. Köpet skapar en actionsportgigant med bland annat 630 egna butiker.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:45

  • Amer Sports köper Peak Performance

    Amer Sports köper Peak Performance

    Svenskgrundat, köpt av danskar och nu går den nordiska flytten vidare för Peak Performance. I juni blir Peak Performance finskt när Amer Sports köp av varumärket från IC Group för 2,6 miljarder svenska kronor går igenom. Varumärket passar perfekt i Amers portfölj då koncernen har målet att sälja konfektion för 15 miljarder.

    Nyheter Mattias Björklund, 2018-05-05 08:23

  • Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Växjö Lakers blev svenska mästare i hockey efter segern mot Skellefteå. Lagkapten Liam Reddox ledde jakten på isen med den nya revolutionerande Marsblade-skenan.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:35

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fourfield lämnar NK

4 kommentarer

framtid: Nu har Sealife öppnat upp NK Sport & Fritid och det känns redan fräschare och som om personalen mår bättre. En mycket trevligare butik än innan. Lycka till Sealife och ni kommer få fina resultat...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017