Kvinnorna lyfter Puma

Kvinnorna lyfter Puma

För några år sedan bestämde Puma sig för att satsa på kvinnor och fitness. Det har gått alldeles utmärkt och nästa år ska försäljningen explodera.

Publicerad

Långsiktighet är ett ord som nästan alltid nämns när framgångsrika företag eller satsningar ska förklaras i efterhand. Samma ord dyker upp när Pumas marknadschef Rutger Hagstad förklarar Pumas lyckade intåg på fitness- och kvinnosegmentet.

– Vi har ett väldigt bra år bakom oss, men det är bara början – det kommer att bli ännu bättre 2018, säger Rutger. Och bakom denna framgång står utan tvekan vår långsiktiga satsning på kvinnor.

För 4–5 år sedan dominerades Pumas bild av män. Främst stod världens snabbaste man, Usain Bolt, och strax bakom honom ett gäng fotbollsspelare. Pumas ledning var pinsamt medvetna om att varumärket saknade kvinnliga ambassadörer och där och då bestämde de sig för att göra någonting åt det. De bestämde sig samtidigt för att inte enbart fokusera på sport och funktion, de ville istället lansera en kollektion som var lika mycket lifestyle som performance.

Beslutet blev att satsa på träning/fitness och göra det med så hög modegrad att plaggen inte bara funkade på gymmet. Nästa punkt blev att hitta ett ansikte för satsningen och ganska snart var de på det klara med att det inte skulle fungera med en atlet när modet var så viktigt och då tittade de istället på artister. Den som hamnade högst upp på önskelistan var Rihanna och när de frågade henne om hon var intresserad svarade hon ja. På ett villkor. Hon ville inte bara bli ett ansikte utåt för Puma, hon ville bli creative director för hela projektet och när hon till första mötet kom med famnen full med skisser och idéer var de säkra på att de hade hittat rätt.

I december 2014 tillkännagav Puma och Rihanna samarbetet. Tio månader senare lanserades den första produkten – en variant av sneakern Puma Basket med högre sula. Skon döptes till Creeper och blev en omedelbar succé och framröstad till Shoe of the year 2016.

I februari 2016 var det dags för Rihannas första kollektion – Fenty – och den inte bara gjorde Puma hett bland trendiga tjejer. Den öppnade för helt nya affärsmöjligheter för Puma.

– Rihanna är vår globala ambassadör och det samarbetet gjorde att vi kunde starta liknande samarbeten i enskilda länder, berättar Rutger. I Sverige valde vi bloggaren och modellen Nicole Falciani och henne hade vi aldrig kommit åt om inte Rihanna samarbetet med Puma. Rihanna har öppnat massor av nya dörrar och det gäller även butiker där vi inte fanns tidigare.

Kenzas kollektion för Puma släpps om några dagar.

Rihannas kollektion Fenty säljs inte i sporthandeln, men produkter från den kollektionen skalas ner och efter något år finns enklare versioner även i sporthandeln. Men nu är Puma på väg med en helt ny träningskollektion designad av en av Sveriges största infuencers.

Det handlar om modellen, bloggaren och entreprenören Kenza, som är en av Sveriges viktigaste influencers, och de som följer henne på webben har sett att hon gillat Puma och Rihannas kollektion Fenty sedan starten. Nu har hon fått vara med och göra en egen kollektion som hon också är ansiktet utåt för.

Kollektionen heter  Luxury Pack, och den kombinerar en exklusiv upplevelse med personlig stil och kommer att lanseras exklusivt i Stadiums butiker och online senare i höst.

– Att Stadium är ensam återförsäljare av Puma Luxury Pack befäster vår position som Skandinaviens ledande arena för sport, livsstils- och performanceprodukter av högsta klass säger Angelica Larsson, PR och informations chef på Stadium.

– Det känns superkul med Puma, säger Kenza i en intervju i kommande numret av Stadium Magazine. Jag har varit ett stort Pumafan sen jag gick på gymnasiet och att få jobba med ett varumärke av deras kaliber känns stort. Nyp-mig-i-armenstort!

Puma Luxury Pack släpps online på stadium.se den 14 September och finns därefter tillgänglig i Stadiums butiker från den 21 September. Kollektionen innehåller bland annat tajts, toppar och hoodies samt träningsskor.

Nästa steg för Puma är att kopiera konceptet med trendsättande artister och influencers och föra över det till killar. De har redan börjat med The Weekend och F1-föraren Lewis Hamilton, nästa steg är att göra något med manliga influencers i Sverige för att Puma ska bli hett även bland killar.

– Puma är tydligare och därmed mer intressanta, säger Rutger. Det är skorna som bygger hypen och som smittar av sig på kläderna. På samma sätt smittar våra sneakers av sig till våra löpar- och fotbollsskort så att även de blir coolare. Allt det här beror på att vi bestämde oss för att göra en långsiktig satsning på tjejer.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

5 kommentarer

G-mac: Ser varken nytt eller fräscht ut. Tror inte att en yta med en massa stora skärmar attraherar nya eller yngre kunder. Allt händer i handen och det är där det kommer utvecklas allt mer. Sedan...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017

  • Sportfack 04-2017

  • Sportfack 03-2017