Callaway tar hem Ogio

För knappt ett år sedan köpte Callaway bagmärket Ogio. Nu har de bestämt sig för att ta hand om den försäljningen själva vilket innebär att Golfgeist tappar ett viktigt varumärke.

– För oss innebär det att vi kan fokuserar mer på BagBoy inför 2018. De har ju ett bra sortiment, nästan lika stort som Ogio, säger Tobias Hankers på Golfgeist, som från och med i höst går ihop med MiToo. BagBoy var tidigare vårt andramärke för bagar, och det var lite komplicerat ibland att sälja både Ogio och BagBoy. Det uppstod krockar. Nu satsar vi stort på BagBoy nästa år.

När Ogio kom till Sverige för sju år sedan sålde de över 8 000 bagar om året. Den siffran har så sakteliga nästan halverats fram till 2017.

– Ja, volymen har gått ned, säger Tobias. Ogio tog fram en hel del ganska dyra bagar de senaste åren och volymen dippar rejält så fort man går över 2 000 kronor. Det är samma fenomen som på vagnar. Så det har varit en nedåtgående trend. Vi har nästan haft större volymframgångar med våra egna importer.

Callaway tar hem Ogio
Golfgeist satsar på Bagboy.

– BagBoy är kanske lite mer neutrala i sin design än Ogio, fortsätter Tobias. Men de har den så kallade TopLok-funktionen som gör att man slipper remmar för att spänna fast bagen i vagnen. De har dessutom vattentäta bagar.

Callaway tar över försäljningen i höst och enligt uppgifter kommer de att banta utbudet av modeller från dagens 70.

– Men det är inga hard feelings mellan oss och Ogio. De har till och med erbjudit sig att köpa tillbaka det som finns i vårt lager.