SkateOut delas upp i två bolag

Efter 40 år som en av Sveriges ledande distributörer inom skateboard och streetwear har ägarna av SakteOut beslutat sig för att lämna över driften till två av sina anställda.

SkateOut har jobbat med skateboard sedan de första brädorna kom in till Sverige i slutet av 70-talet. Klas Jonsson har varit med under alla år, men de senaste åren har hans syster Charlotte Helmersson varit vd och skött stora delar av verksamheten. Nu har de två beslutat sig för att lämna branschen och bolagets varumärken kommer att fördelas på två nya bolag.

SkateOut kommer att leva kvar som företagsnamn, men under det nya bolaget Walk Among Us Distribution som drivs av David Olsson, tidigare marknadschef på SkateOut. Han tar över all hårdvara inom skateboard vilken omfattar varumärken som Bones, Powell Peralta, Enjoi och Almost.

Den andra delen med Quiksilver, Roxy och DC har SkateOut drivit som agent det senaste året, och den biten tar nu SkateOuts försäljningschef Johan Bergman hand om.

– Det har blivit dags för oss att anta nya utmaningar, säger Charlotte. Tiden med SkateOut har varit både rolig och extremt lärorik.  Det är självklart med blandade känslor vi valt att trappa ner, men allt har sin tid och vi är tacksamma för alla fantastiska människor vi lärt känna genom åren, allt från företagets anställda till kunder och leverantörer. Vi är dock övertygade om att detta är rätt väg och vi lämnar över företaget i trygga händer. Att David, som både har de erfarenheter och kunskaper jag tror krävs för att lyckas i branschen idag samt levt hela sitt liv nära skateboardkulturen, tar över skatedelen känns också riktigt bra. Jag tror att han har stora möjligheter att bygga vidare och utveckla skateboarddistributionen till helt nya nivåer.

– Att Johan Bergman som i princip arbetat hela sitt liv med brädsport, och under 15 år varit en viktig del i framgångarna för SkateOut tar över konfektionen känns helt naturligt, fortsätter Charlotte. Vi är övertygade om att hans nya agentföretag går en lysande framtid till mötes.

SkateOut delas upp i två bolag
Johan, Charlotte och Klas.

– Jag är tacksam för tiden som anställd på SkateOut vilket har lärt mig extremt mycket, säger David. Att nu få möjligheten att driva skateboarddelen vidare känns både spännande och utmanande. Lagret ligger på samma ställe och arbetssättet blir liknande, allt för att få en smidig övergång som förhoppningsvis endast förändras till de bättre för kunderna. På sikt kommer jag att försöka hitta några nya varumärken som passar in i det jag redan har och som jag gillar och kan stå för.

Johan Bergman tar alltså över Quiksilver, Roxy och DC och driver det som agent åt Quiksilver.

– Som jag ser det finns det bara fördelar med att jobba som agent, säger Johan. Den stora fördelen är att vi nu kan hålla samma priser som i resten av Europa vilket känns väldigt skönt. Den andra fördelen är att butikerna i Sverige nu får tillgång till Quiksilvers stora Europalager i Belgien för kompletteringar. Självklart handlar svenska butiker i kronor för att inte behöva ta någon valutarisk. Detta ihop med att surfing som trend blir starkare för varje år gör att det känns riktigt bra.

Precis som David kommer Johan att driva verksamheten själv till en början.

– Det känns väldigt skönt att det är just Johan och David som tar över verksamheten, säger Klas Jonson. Jag har jobbat med det här sedan 1979, så brädkulturen har varit en stor del av mitt liv. Ändå känns det rätt att lämna över nu och få göra någonting annat. Vad det kommer att bli har jag ingen aning om just nu, och jag har inte heller så bråttom att hitta något nytt. Den enda plan jag har är att börja rensa bland alla gamla tidningar och produkter som jag har samlat på under alla år. Det lär ta ett tag att få ordning på det.