Ledare: Behövs inköpen?

Ledare: Behövs inköpen?

Vi är tillbaka efter semestern och börjar med ledaren i augustinumret. Den här månaden ska jag verkligen utmana branschen och jag gör det genom att ställa frågan: Behöver vi syssla med inköp?

Publicerad

Frågan kan verka konstig. Självklart behöver butiken göra inköp, annars finns ju ingenting att sälja. Men tiderna förändras och det dyker hela tiden upp nya affärsmodeller där synen på hur inköpen görs ställs på ända.

Inköpsarbetet kommer garanterat att förändras och den gamla metoden med visningar och orderblock kommer nog inte att leva så länge till.

Låt mig ta tre exempel som vi skrivit om i Sportfack det senaste året.

Jag börjar med det svenska klädmärket Stellar Equipment som har valt att helt utesluta butiksledet. De säljer direkt till kund via egen e-handel och egen butik i Åre, och en av huvudanledningarna till att de valt den vägen är att de tyckte att inköpsarbetet tog för mycket tid och kraft. Istället för att övertyga en återförsäljare om att köpa in deras varor lägger de den tiden på att övertala konsumenten. Inköpsarbetet är helt borta.

Nästa exempel är Better Bodies som du kan läsa mer om på våra nyhetssidor. De har valt att gå från två kollektioner om året till tio mindre släpp. Dessa mindre kollektioner producerar de på egen risk och butiker som vill handla gör det från befintligt lager. Visst finns där en införsäljning, men inte på traditionellt vis där butiken binder upp kapital för att ha varor som räcker i ett halvår. Här beställer de vecka för vecka och de har hela tiden nya plagg att välja bland.

Exempel nummer tre är Lundhags som gör tvärtom och går från två kollektioner om året till en. Även här är inköpsarbetet en viktig anledning. Genom att göra införsäljningen en gång om året istället för två kan de lägga mer arbete på att utveckla nya produkter och hjälpa butikerna att sälja ut ur butik.

Det nya svenska klädmärket Wacay, som bland andra Magnus Liljeblad ligger bakom, har tagit det här ett steg längre. De har en baskollektion som butikerna gör ett traditionellt inköp av, men de mer säsongsinriktade plaggen hänger Wacay ut i butiken i små upplagor utan att butiken har beställt dem. De betalas av när de har sålts och fylls automatiskt på med nya. Genom att köpa in baskollektionen visar butiken hur mycket de vill satsa på varumärket och Wacay tackar genom att hela tiden fylla på med nytt och stå för den ekonomiska risken. Det är mer ett partnerskap än ren införsäljning och jag tror att det här är framtiden.

Visst finns det butiker som vill ha råkoll på sitt sortiment, läs specialistbutiker, och de ska självklart fortsätta med sina inköp där de plockar russinen. Andra butiker som bara vill ha ett brett sortiment som passar många kan med fördel överlåta inköpen åt leverantören. Det låter vansinnigt, men helt ärligt har leverantören lagt mängder med tid på att hamna rätt med sina produkter. 

Lita på att de kan sin sak.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lång Black Friday för Intersport

8 kommentarer

Urban: Tramsig bortförklaring, men är inte förvånad då företaget tar till alla knep för att hänga med XXL och Stadium. Blir dock inget svart bokslut i herr Wiberghs bok, lär vara illrött för 2017. Interport...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842