1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
I våras sålde Adidas sitt golfmärke Taylormade och nu gör de samma sak med hockeymärket CCM. Köpare är investmentbolaget Birch Hill Equity Partners.
Det har varit känt länge att Adidas vill fokusera på sin kärnverksamhet – skor och kläder – och därför har letat efter nya ägare till sina hårdvaruföretag. Tidigare i år sålde de sitt golfmärke Taylormade för två miljarder kronor, och nu är det alltså dags för CCM att lämna Adidas Group.
Nya ägare är Birch Hill Equity Partners som är ett kanadensiskt bolag som enbart investerar i medelstora kanadensiska bolag. De äger en mängd olika bolag inom allt från leksaker till ventilation, men CCM blir deras första sportmärke och ett av de största.
– Köpet blev klart i slutet av juli och det känns så klart skönt att få en ägare som helhjärtat vill satsa på hockey, säger Robert Zaring på CCM Sverige. De nya ägarna har ett rykte om sig att vilja jobba långsiktigt och det känns väldigt bra.
Övergången i Sverige och Europa blir antagligen väldigt smidig eftersom CCM drivs som ett eget bolag och sitter på sina egna hyreskontrakt. Kontoret blir kvar i samma lokaler som idag i Solna och lagret i Malung blir också kvar. Målet är att ägarbytet och övergången ska ske under hösten, och att det ska ske så smidigt att återförsäljarna knappt märker av det.
– Det går bra för CCM i Europa och Sverige, och när en verksamhet går bra brukar en ny ägare inte vilja gå in och förändra så mycket, säger Robert. Det kommer att bli business as usual, och på sikt tror jag att det är bra att vi blir en renodlad hockeyspecialist.
Prislappen på CCM landade på runt 900 miljoner kronor. I köpet ingår inte CCM:s licensavtal med NHL. Istället kommer lagen där att spela i Adidaströjor trots att Adidas lämnar hockeyvärlden.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen