Bra snurr på Jack Wolfskin

Den tyska outdoorjätten Jack Wolfskin har börjat få rejält fotfäste i de svenska outdoorbutikerna. Lars Klingström som jobbar med varumärket i Sverige är nöjd.

När Lars Klingström tog över distributionen av det tyska varumärket för fyra år sedan gjorde han det för att han själv gillade produkterna. De var av hög kvalitet, hade bra design och kunde erbjuda en bredd som få andra varumärken. Men starten var ändå ingen dans på rosor.

– Jag trodde helt klart att det skulle gå lättare. Men jag har insett att det är svårt att komma till en återförsäljare med ett helt nytt varumärke och att få dem att nappa på produkterna direkt, berättar Lars Klingström för Sportfack.

Men envis som Lars är lät han sig inte nedslås av den tröga starten. Istället fortsatte han att bearbeta återförsäljarna och jobbade långsiktigt och metodiskt. Från huvudkontoret i Tyskland ställde inte heller ledningen några krav på omedelbar succé vilket underlättade hans jobb en hel del. Men nu verkar det ha vänt för Jack Wolfskin.

– Det går riktigt bra nu. Vi ökar hela tiden. Men det är också bra att komma ihåg att det är viktigt att sälja in men ännu viktigare att sälja ut ur butik. Därför måste man jobba med återförsäljarna och ge dem stöttning, säger Lars med eftertryck.

Och det har han gjort och lyckats med. Nu i sommar på Outdoor-mässan i Friedrichshafen vann dessutom Jack Wolfskin ett pris för sin nya jacka, Texapore Ecosphere. Det är den första membranjackan gjord på 100-procentigt återvunnet material, vilket juryn i Tyskland gillade. För Lars har den jackan redan blivit en hit. Texapore Ecosphere finns i 17 olika modeller och Lars har redan sålt in alla modeller till olika butiker. Så det ser ut att Jack Wolfskin fortsätter att växa i Sverige.