4 kommentarer
Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin
Årets första kvartal var riktigt dåligt för den svenska sporthandeln. Eller var det det? Nu har SCB, som står bakom siffrorna, reviderat försäljningen kraftigt.
Statistik kan i och för sig tolkas på olika sätt, men den ska alltid baseras på fakta. Nu visar det sig att siffrorna över försäljningen i sporthandeln årets tre första månader inte var så sanna som vi utgick från.
När vi redovisar Sporthandelsindex varje månad så bygger det på siffror som vi får från Handelns Utredningsinstitut. De i sin tur får sina siffror från Statiska Centralbyrån (SCB) som varje månad samlar in siffror från ett antal av branschens aktörer. Dessa siffror motsvarar alltså inte hela branschen utan är en kvalificerad uppskattning från SCB.
Varje kvartal får SCB in momsredovisningarna från samtliga företag i sporthandeln och den ger då en mer sann bild av försäljningen, och för årets första kvartal var skillnaden väldigt stor mellan den uppskattade försäljningen månadsvis och den faktiska försäljningen.
SCB kan inte gå in och revidera varje enskild månad bakåt, men istället för en ackumulerad tillbakagång på –10,0 procent för årets tre första månader ändras det till en tillbakagång på runt ett par procent. När sedan april innebar en tillväxt på 3,2 procent så ligger nu den ackumulerade tillväxten för året på +0,3 procent.
SCB och HUI för nu diskussioner om hur de kan säkerställa att månadssiffrorna blir mer korrekta framöver.
Träningsresor och aktiv semester. Det är två av årets hetaste trender enligt den SIFO-undersökning som genomförts på uppdrag av Resia för att kartlägga svenskarnas respuls 2018.
Sko- och kängvarumärket Meindl har slagit upp dörrarna på en ny konceptbutik i Östersund, bara ett stenkast från Lillänge handelsplats där redan Intersport och XXL har butiker.
Efter 18 år och 13 044 sidor är det dags för mig att säga tack och hej då till Sportfack. Det har på riktigt varit ett nöje och privilegium att fått jobba med Sportfack och alla sköna människor i sportbranschen.
För att fira den internationella miljödagen Earth Day den 22 april lanserar sportvarumärket Jaybird en specialutgåva av trådlösa sporthörlurar.
Den svenske handbollsstjärnan Tobias Karlsson, som till vardags spelar i tyska SG Flensburg-Handewitt, blir ny Salming Ambassadör.
Under London maraton, den 22 april, kommer Nikes nya Flyprintskor för första gången testas i skarpt läge av både Eliud Kipchoge och Mo Farah.
Tyskland, Polen och Finland. Från dessa tre länder kommer de färskaste cykelvarumärkena som 2018 gör entré på den svenska cykelmarknaden.
Martin Netinder har tagit fram en plan för hur Elevenate ska växa. En plan som handlar lika mycket tydlighet som breddning av utbudet.
För ett halvår sedan kunde vi berätta att Puma knutit till sig artisten Selena Gomez som ny ambassadör. Den nya skon Pheniom Lux är den första produkten som Selena varit med och designat.
Kaisers Skidbodar i Sälen rankas som några av landets bästa skidbutiker. Till hösten öppnar de en ny butik i Stöten.
Efter USA, England och Japan blir Norden nästa strategiska område för australiensiska 2XU. Nordbornas aktiva livsstil är en faktor bakom satsningen.
Med initiativet Move Mountains vill North face slå ett slag för en mer jämlik outdoorvärld. Svenska extremskidåkaren Evelina Nilsson är en av de som frontar kampanjen.
Det fortsätter att gå bra för Morakniv. Omsättningen för 2017 ökade med 18 procent till 177 miljoner, exporten med 30 procent och personalstyrkan utökades med 25 personer under året.
Kajakföretaget Point 65 har bytt lokaler. De har flyttat 200 meter från sin gamla lokal vid Pampas Marin i Solna till Svima Sports gamla hus.
Thule har öppnat en konceptbutik i Stockholm. Platsen är Kungsgatan där de är grannar med bland andra The North Face, Fjällräven, Haglöfs och Norrøna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Så den här statistiken tar inte med fristående varumärken med SNI kod som inte är "sport" och utländsk e-commerce?
Kvarttalsstatistiken som baseras på siffror från Skatteverket och butiker registrerade som handel med sportartiklar gör ingen skillnad på fysiska butiker och e-handel. Däremot kommer av förklarliga skäl inte utländsk e-handel med i statistiken över svensk försäljnimg.