Lundhags går ner till en kollektion om året

Ända sedan Henrik Ottosson kom till Lundhags för sju år sedan har han funderat på att gå ner till en kollektion om året. Nu har han funderat färdigt.


Lundhags går ner till en kollektion om året
Henrik Ottosson

När ett företag får en ny vd hör det nästan till de obligatoriska uppgifterna att fundera över vad varumärket står för, vad som är själen och vilken typ av företag det ska vara om fem år. Så gjorde även Henrik Ottosson när han tillträdde som vd för Lundhags för sju år sedan.

– Vi jobbade mycket med de här frågorna och kom fram till att Lundhags står för hållbarhet, kvalitet, hantverk och funktion, säger Henrik. Inget av det vill vi förändra, istället vill vi fokusera mer på dessa saker och ju mer vi jobbade med detta desto oftare landade jag i frågan: Varför gör vi två kollektioner om året?

Många av produkterna lever vidare från en säsong till nästa och i Lundhags fall är det till och med så att det är en ambition. De vill att alla deras plagg ska bli klassiker som bara förfinas så att de hela tiden blir lite bättre.

– Ska vi lyckas med att ta fram fler klassiker som lever år efter år måste våra designers få tid att verkligen jobba igenom dem, säger Sara Wiksten som är produktions- och inköpschef på Lundhags. Och det går inte om de har press på sig att också ta fram många nya produkter till varje ny säsong. Och varför ska vi hela tiden ta fram nya modeller när vi tror på det vi gör?

Det är dock först nu som alla bitar har fallit på plats och de är redo att gå ner till en enda kollektion. Första årskollektionen presenteras på Outdoor Messe i Friedrichshafen i slutet av juni och den gäller för hela 2018.

– Det är självklart att det dök upp många frågor under arbetet med omställningen till en kollektion, säger Anders Blomster, marknadschef på Lundhags. Men hela tiden blev svaret att det är rätt att gå ner till en kollektion, även ur synpunkter som först inte var med i diskussionen.

Lundhags går ner till en kollektion om året
Henrik Ottosson, Sara Wiksten och Anders Blomster.

Huvudanledningen att gå ner till en kollektion är som sagt att ge designerna mer tid att verkligen jobba igenom nya produkter. Att Lundhags ska få fler tidlösa produkter som lever år efter år. Andra fördelar är enklare och effektivare införsäljning då det bara krävs ett möte om året, ökad trygghet för återförsäljarna då de vet vilka produkter och färger som finns för resp säsong och hela året och därmed kan planera ett bra flöde av Lundhags i sin butik samt att priserna är garanterade för ett helt år framåt. Med en helårskollektion blir det också lättare för Lundhags fabriker att tillverka produkterna eftersom de kan lägga en stor del av produktionen under lågsäsong nu när framförhållningen är längre. Lundhags kan dessutom beställa tyger och alla andra delar till produkterna i större volymer då de tidigt vet hur mycket som kommer att gå åt.

Det nya konceptet har precis presenterats för Lundhags säljteam, distributörer och större återförsäljare och även om de var lite frågande till en början vände det snabbt och de insåg alla fördelarna med längre framförhållning och effektivare inköpsarbete.

– Vi känner oss helt säkra på att detta är rätt sätt för Lundhags att göra affärer, säger Henrik. Vi kan fokusera på långsiktig produktutveckling och vår personal kan jobba mer effektivt.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com