Sportfack gör om sin Business

Med start i augusti och med Bike Business gör Sportfack om upplägget i alla sina Businessbilagor. Tanken är att de ska bli som namnet – mer business.

Sportfack har gjort sina Businessbilagor i över 20 år. Det har varit Bike Business, Golf Business, Snow Business, Body Business, Kids Business, Style Business, Shoe Business och till och med en Horse Business. Hela tiden har de haft samma upplägg som en vanlig Sportfack med främst nyheter och artiklar om butiker och leverantörer fast med en djupdykning i ett ämne.

– I de läsarundersökningar som Sportfack har gjort genom åren är det alltid samma tre typer av artiklar som läsarna vill ha mer av: nyheter, trender och produkter, säger Martin Willners, chefredaktör på Sportfack. Nu ska vi ge läsarna precis det i våra Business genom att fokusera på just de tre delarna och lägga till statistik. Våra Business ska bli mer business helt enkelt och det känns riktigt kul att få göra om vårt upplägg.

Bike Business, som är först ut, kommer att börja med nyhetssidor och fortsätta med Årets Leverantör Cykel – så långt inget nytt. Därefter kommer trendblocket som ska titta på trender både inom aktiviteter och målgrupper: vilka är det som cyklar och hur cyklar de?

Sportfack gör om sin Business
Trender kommer att få mer plats i kommande Businessbilagor.

– Omvärldsbevakning av trender och hur folk utövar och konsumerar sina idrotter är oerhört viktigt, säger Martin. Vi vill titta framåt och hjälpa alla i branschen med att förstå vad som är på gång och framförallt förstå varför det händer. Sedan tittar vi självklart också på trenderna vad det gäller produkter som färger, stilar, material och konstruktioner. Vi ska berätta mer och djupare om trender för vi tror att det är avgörande att ha den breda bilden innan du som inköpare börjar göra dina inköp.

Något vanligt reportage om en butik eller leverantör kommer att finnas kvar för att få det inte bara ska bli fakta. Hjärta och passion är också business. Helst ska en sådan artikel handla om en ny butik eller leverantör för Sportfack vill vara tidningen som tipsar om nya aktörer och nya koncept.

Den största förändringen i den här omgörningen rör produktsidorna i slutet av tidningen. Tidigare har Sportfacks redaktion gjort ett urval av produkter och varit måna om att så många som möjligt ska synas med resultatet att de oftast bara kunnat visa upp var sin produkt. Nu förändras detta så att leverantörer kan köpa uppslag där en sida är en annons och den andra sidan är en presentation av deras hetaste nyheter. En helt ny möjlighet för ett varumärke att visa upp sina nyheter

– Leverantörerna har frågat oss allt oftare hur de kan få med fler produkter i Sportfack, säger Martin. Nu har vi tagit fram den här lösningen där de kan äga ett helt uppslag där en sida är produkter och den andra en annons. Och vi tummar inte på trovärdigheten då vi skriver texterna. Upplägget är vanligt i andra europeiska branschtidningar så många leverantörer är vana vid det och det känns kul att kunna visa upp fler produkter i Sportfack.

På produktsidorna kommer ett varumärke att kunna visa upp 1–6 produkter. Leverantörerna väljer vilka produkter som ska visas men redaktionen skriver texterna för att rensa dem från superlativ och göra dem mer informativa och nyttiga. produkterna visas dessutom upp på i en gemensam form för att markera att det är redaktionellt innehåll. Självklart finns vanliga annonser också kvar.

Upplägget testas under hösten med Bike och Golf Business. Faller det väl ut förs det över till Snow Business i februari men redaktionen tittar också på att göra Body Business om träning, Out Business om outdoor, Run Business om löpning, och andra bilagor om stora segment.

Sportfack gör om sin Business
Så här är det tänkt att det ska se ut när ett varumärke kan äga ett uppslag med en sida produkter och en annons.