Sporthandeln vann stort i Retail Awards

Sporthandeln vann stort i Retail Awards

När Retail Awards avgjordes för tionde året så var sportbranschen en stor vinnare med inte mindre än fyra titlar.

Publicerad

Retail Awards är en utmärkelse som arrangeras av tidningen Market och Svensk Handel. Syftet är att lyfta fram butiker och personal som gör något alldeles extra och därför driver svensk handel framåt. men det är inte bara en intern branschklappning, arrangörerna vill att begreppet Retail Awards blir en kvalitetsstämpel som når ut även till konsumenterna.

– Retail Awards ska även fortsättningsvis vara ett branschforum där olika parter från den svenska detaljhandeln möts under festliga former. Men jag vill även att galan gör avtryck under hela året och får ytterligare eko utanför vår egen sfär. Det kommer att stärka statusen för hela handeln och visa på vilken framtidsbransch vi är, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Över till årets vinnare. De var tolv till antalet och fyra av dem kom från sportbranschen.

Årets totala köpupplevelse gick till Stadium och Stadiums Sverigechef Mattias Johansson var mycket nöjd:

– Det känns helt fantastiskt. Förutom att vi har byggt en inspirerande butiksmiljö har vi lagt mycket kraft på att utbilda våra passionerade medarbetare som dag efter dag sliter hårt för att överträffa kundernas förväntningar.

Juryns motivering löd så här:

"Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i en befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort. Konceptet riktar sig till en köpstark urban  storstadsmålgrupp med ett urval av produkter som endast säljs hos Pulse och inte i kedjans övriga butiker.

Dessutom har Stadiums sömlösa upplevelse förbättrats i såväl fysiska butiker som webbutiken – målet att kunden ska känna igen sig i alla kanaler är synligt. Kunden ska enkelt kunna förflytta sig mellan kanalerna, det löser Stadium bland annat med nya click and collect-lösningen Order in Store. Kedjan låter dessutom kunden utvärdera sin upplevelse med net promotion score. Stadiums ledord Join the movement är synlig i hela köpupplevelsen."

Priset som Årets E-handlare / Omnikanal gick Sportamore:

– Jag fick puls när motiveringen lästes upp, känslan var att det var vi, säger Claes Winterfeldt inköpschef på och en av grundarna av Sportamore. Apotea (en av konkurrenterna till priset) är väldigt prisade och de är också en stor förebild och inspirationskälla. Det är kul att vi får ett bevis på att vi lirar i samma liga som dem, ja, kanske till och med är lite bättre.

Juryns motivering av Sportamore som vinnare lyder så här:

"Hos Sportamore åker matchställen på varje dag. Som utmanare slår man sig aldrig till ro. Få e-handlare lyckas kombinera kunskap och inspiration med produktinformationen utan att det stör köpupplevelsen – utan snarare förstärker den. Sportamore tillhör den skaran.

På sex år har de gått från inget till att ha 30 procents andel av sporthandeln på nätet. Under 2016 har tillväxten dessutom för första gången skett med lönsamhet.Under året har flera ambitiösa projekt sjösatts och utvecklats. Stora delar av mobilsidan har förnyats för att bli mer användarvänlig. Leveranserna har vässats med hemkörning samma dag. Sajtens redaktionella satsning, Sportamore Magazine, har lanserats i Norge, Danmark och Finland. Under 2016 lockade det digitala magasinet över fyra miljoner besökare. En stor del av den trafiken har konverterats till betalande kunder vilket har räckt för att finansiera hela den redaktionella verksamheten. En annan lansering är Sportamore Labs som via idrottsmän, influencers och kunder testar produkter på löpande band ur sortimentet."

Tredje priset till sportbranschen den här kvällen gick till Stadium Outlet och de vann kategorin Årets tillväxtföretag. Stadium Outlet har haft en försäljningstillväxt kring 30 procent under de senaste åren, med snabb expansion i både Sverige och Finland och nu väntar nya marknader runt hörnet.

– Det vore synd att inte ta ett sådant framgångskoncept vidare, säger Anders Bejsy utan att avslöja mer

Juryns motivering löd så här:

"Stadium Outlet är en del av den heta lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010. Försäljningstillväxten har legat på i genomsnitt 30 procent om året 2013, 2014 och 2015. Den positiva trenden fortsatte även räkenskapsåret som slutade i augusti 2016.

Lågpriskonceptets snabba butiksexpansion i Sverige och Finland är den främsta förklaringen till att nettoomsättningen steg men utvecklingen har varit och är stark även i de befintliga enheterna. Ambitionen är att fortsätta att växa genom att bland annat etablera nya butiker. Framför allt i Finland där det kan bli 20 butiker. Planen är att parallellt bryta in på en tredje marknad. Stadium Outlets lönsamhet imponerar."

Sista sportpriset för dagen gick inte till ett företag utan till Andrea Norlander som är säljare i XXL:s butik i Helsingborg. Hon tilldelades priset som Årets butikssäljare.

– Förtroende är allt för mig. Jag jobbar jättemycket med att skapa tillit i säljsituationen, istället för att "bara" sälja, säger Andrea Norlander. Jag vill framåt och bli bättre, varje dag. Samtidigt är jag väldigt självkritisk och har inte alltid världens bästa självförtroende. Men jag ger allt.

Juryns ord om Andrea lyder så här:

"Andrea Norlander tar på sig matchtröjan dagligen och presterar outstanding bäst månad efter månad i butiken. Hon vinner alla säljtävlingar, säljer bäst av de produkter som kedjan lyfter fram som viktigast och ser till att få bonus varje månad. Hon är bäst i landet på att sälja in XXL-kortet och driver på sina kollegor så att hela butiken blir framgångsrik. Kollegorna får del av hennes kunskap och hon hjälper till att både utbilda och ge de som inte är lika framgångsrika självförtroende. Hon skapar god stämning på både avdelningen och i hela butiken – en riktig lagspelare!

Kunderna älskar att handla av Andrea och den kund som kom in för att köpa en mössa men gick hem med jacka, byxor, handskar – och mössa utbrast: Vilken fantastisk säljare du är!"

Övriga vinnare på Retal Awards blev:

  • Årets butikskedja: Akademibokhandeln
  • Årets butikskoncept: Paradiset, Stockholm
  • Årets säkerhetslyft: Fredrik Kaati och Tobias Rydberg, Södermalmspolisens projekt Trygg i butik.
  • Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K
  • Årets logistiksatsning: Elgiganten
  • Årets kundklubb: Cervera Club
  • Årets butik: Rose and Born, Stockholm
  • Årets ledare: Susanne Ehnbåge, vd Netonnet
On
Off

0 kommentarer

  • Wige lanserar nytt varumärke

    Wige lanserar nytt varumärke

    Life Wear är namnet på Wiges nya varumärke som omfattar en serie kläder i ekologiskt odlad bambu.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:12

  • Alla vill ta rygg på Zlatan

    Alla vill ta rygg på Zlatan

    Zlatan Ibrahimovic är den person som svenskarna helst skulle vilja ha som sällskap under en joggingtur. Det visar Stadiums årliga undersökning om svenskarnas tränings- och motionsvanor som genomförs av Sifo.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:12

  • Warberg väljer Salming som partner

    Warberg väljer Salming som partner

    Innebandygiganten Warberg IC/IBF väljer Salming som ny Guldpartner för klubbor, skor och målvaktsutrustning.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 14:53

  • Utehelg på Värmdö

    Utehelg på Värmdö

    Helgen 18-20 maj arrangerar Sportfacks systertidning Utemagasinet eventet "Utehelg" på Värmdö. Här kan du, förutom att snacka med kollegor i branschen, träffa bland andra äventyraren Fredrika Ek och ploggaren Erik Ahlström.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:30

  • Ljus USA-rapport om golfen

    Ljus USA-rapport om golfen

    Amerikanska National Golf Foundations rapport från golfindustrin innehöll en del intressanta nyheter som kan göra avtryck även i Sverige.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 16:28

  • VM-låten är släppt

    VM-låten är släppt

    Gyllene Tider har återförenats för att göra den svenska officiella låten till sommarens fotbolls-VM. Tillsammans med Linnea Henriksson släppte de "Bäst när det gäller", tisdag den 15 maj, samma dag som den svenska VM-truppen presenterades.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:57

  • Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium Group presenterar sin hållbarhetsrapport för perioden 2016-2017. De har bland annat sparat stora mängder vatten och fasat ut PFC i egenproducerad konfektion.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:04

  • Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Säsongen startade segt för Hövding, men så fort värmen kom följde resultatet med under första kvartalet.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:01

  • Isaberg satsar på cykel

    Isaberg satsar på cykel

    Turistentreprenören Isaberg i Småland har byggt en gigantisk MTB-pumptrack på 1 500 kvadratmeter i Isaberg arena.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 00:04

  • Fler systrar i bergen

    Fler systrar i bergen

    Från och med i år har sko- och kängvarumärket Meindl inlett ett samarbete med outdoorbyrån Systrar i bergen. Båda parter vill slå ett slag för ett friluftsliv utan prestation.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 23:48

  • X Games nu i Oslo

    X Games nu i Oslo

    Helgen 18-20 maj hålls X Games i Oslo, Norge, med en hel rad svenska åkare som Emma Dahlström och Jesper Tjäder.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2018-05-10 23:25

  • Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna, en samarbetsorganisation för ett 50-tal svenska cykelbutiker, har sedan hösten 2015 samarbetat med Team Sportia. Nu bryts samarbetet när Tvåhjulsmästarna istället inleder ett samarbete med trädgårdskoncernen Max Garden.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:09

  • Quiksilver köper Billabong

    Quiksilver köper Billabong

    Amerikanska Boardriders Inc, som bland annat har Quiksilver i varumärkesportföljen, köper konkurrenten australiska Billabong för 2,4 miljarder kronor. Köpet skapar en actionsportgigant med bland annat 630 egna butiker.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:45

  • Amer Sports köper Peak Performance

    Amer Sports köper Peak Performance

    Svenskgrundat, köpt av danskar och nu går den nordiska flytten vidare för Peak Performance. I juni blir Peak Performance finskt när Amer Sports köp av varumärket från IC Group för 2,6 miljarder svenska kronor går igenom. Varumärket passar perfekt i Amers portfölj då koncernen har målet att sälja konfektion för 15 miljarder.

    Nyheter Mattias Björklund, 2018-05-05 08:23

  • Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Växjö Lakers blev svenska mästare i hockey efter segern mot Skellefteå. Lagkapten Liam Reddox ledde jakten på isen med den nya revolutionerande Marsblade-skenan.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:35

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fourfield lämnar NK

4 kommentarer

framtid: Nu har Sealife öppnat upp NK Sport & Fritid och det känns redan fräschare och som om personalen mår bättre. En mycket trevligare butik än innan. Lycka till Sealife och ni kommer få fina resultat...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017