Sporthandeln vann stort i Retail Awards

När Retail Awards avgjordes för tionde året så var sportbranschen en stor vinnare med inte mindre än fyra titlar.

Retail Awards är en utmärkelse som arrangeras av tidningen Market och Svensk Handel. Syftet är att lyfta fram butiker och personal som gör något alldeles extra och därför driver svensk handel framåt. men det är inte bara en intern branschklappning, arrangörerna vill att begreppet Retail Awards blir en kvalitetsstämpel som når ut även till konsumenterna.

– Retail Awards ska även fortsättningsvis vara ett branschforum där olika parter från den svenska detaljhandeln möts under festliga former. Men jag vill även att galan gör avtryck under hela året och får ytterligare eko utanför vår egen sfär. Det kommer att stärka statusen för hela handeln och visa på vilken framtidsbransch vi är, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Över till årets vinnare. De var tolv till antalet och fyra av dem kom från sportbranschen.

Sporthandeln vann stort i Retail Awards

Årets totala köpupplevelse gick till Stadium och Stadiums Sverigechef Mattias Johansson var mycket nöjd:

– Det känns helt fantastiskt. Förutom att vi har byggt en inspirerande butiksmiljö har vi lagt mycket kraft på att utbilda våra passionerade medarbetare som dag efter dag sliter hårt för att överträffa kundernas förväntningar.

Juryns motivering löd så här:

”Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i en befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort. Konceptet riktar sig till en köpstark urban  storstadsmålgrupp med ett urval av produkter som endast säljs hos Pulse och inte i kedjans övriga butiker.

Dessutom har Stadiums sömlösa upplevelse förbättrats i såväl fysiska butiker som webbutiken – målet att kunden ska känna igen sig i alla kanaler är synligt. Kunden ska enkelt kunna förflytta sig mellan kanalerna, det löser Stadium bland annat med nya click and collect-lösningen Order in Store. Kedjan låter dessutom kunden utvärdera sin upplevelse med net promotion score. Stadiums ledord Join the movement är synlig i hela köpupplevelsen.”

Sporthandeln vann stort i Retail Awards

Priset som Årets E-handlare / Omnikanal gick Sportamore:

– Jag fick puls när motiveringen lästes upp, känslan var att det var vi, säger Claes Winterfeldt inköpschef på och en av grundarna av Sportamore. Apotea (en av konkurrenterna till priset) är väldigt prisade och de är också en stor förebild och inspirationskälla. Det är kul att vi får ett bevis på att vi lirar i samma liga som dem, ja, kanske till och med är lite bättre.

Juryns motivering av Sportamore som vinnare lyder så här:

”Hos Sportamore åker matchställen på varje dag. Som utmanare slår man sig aldrig till ro. Få e-handlare lyckas kombinera kunskap och inspiration med produktinformationen utan att det stör köpupplevelsen – utan snarare förstärker den. Sportamore tillhör den skaran.

På sex år har de gått från inget till att ha 30 procents andel av sporthandeln på nätet. Under 2016 har tillväxten dessutom för första gången skett med lönsamhet.Under året har flera ambitiösa projekt sjösatts och utvecklats. Stora delar av mobilsidan har förnyats för att bli mer användarvänlig. Leveranserna har vässats med hemkörning samma dag. Sajtens redaktionella satsning, Sportamore Magazine, har lanserats i Norge, Danmark och Finland. Under 2016 lockade det digitala magasinet över fyra miljoner besökare. En stor del av den trafiken har konverterats till betalande kunder vilket har räckt för att finansiera hela den redaktionella verksamheten. En annan lansering är Sportamore Labs som via idrottsmän, influencers och kunder testar produkter på löpande band ur sortimentet.”

Sporthandeln vann stort i Retail Awards

Tredje priset till sportbranschen den här kvällen gick till Stadium Outlet och de vann kategorin Årets tillväxtföretag. Stadium Outlet har haft en försäljningstillväxt kring 30 procent under de senaste åren, med snabb expansion i både Sverige och Finland och nu väntar nya marknader runt hörnet.

– Det vore synd att inte ta ett sådant framgångskoncept vidare, säger Anders Bejsy utan att avslöja mer

Juryns motivering löd så här:

”Stadium Outlet är en del av den heta lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010. Försäljningstillväxten har legat på i genomsnitt 30 procent om året 2013, 2014 och 2015. Den positiva trenden fortsatte även räkenskapsåret som slutade i augusti 2016.

Lågpriskonceptets snabba butiksexpansion i Sverige och Finland är den främsta förklaringen till att nettoomsättningen steg men utvecklingen har varit och är stark även i de befintliga enheterna. Ambitionen är att fortsätta att växa genom att bland annat etablera nya butiker. Framför allt i Finland där det kan bli 20 butiker. Planen är att parallellt bryta in på en tredje marknad. Stadium Outlets lönsamhet imponerar.”

Sporthandeln vann stort i Retail Awards

Sista sportpriset för dagen gick inte till ett företag utan till Andrea Norlander som är säljare i XXL:s butik i Helsingborg. Hon tilldelades priset som Årets butikssäljare.

– Förtroende är allt för mig. Jag jobbar jättemycket med att skapa tillit i säljsituationen, istället för att ”bara” sälja, säger Andrea Norlander. Jag vill framåt och bli bättre, varje dag. Samtidigt är jag väldigt självkritisk och har inte alltid världens bästa självförtroende. Men jag ger allt.

Juryns ord om Andrea lyder så här:

”Andrea Norlander tar på sig matchtröjan dagligen och presterar outstanding bäst månad efter månad i butiken. Hon vinner alla säljtävlingar, säljer bäst av de produkter som kedjan lyfter fram som viktigast och ser till att få bonus varje månad. Hon är bäst i landet på att sälja in XXL-kortet och driver på sina kollegor så att hela butiken blir framgångsrik. Kollegorna får del av hennes kunskap och hon hjälper till att både utbilda och ge de som inte är lika framgångsrika självförtroende. Hon skapar god stämning på både avdelningen och i hela butiken – en riktig lagspelare!

Kunderna älskar att handla av Andrea och den kund som kom in för att köpa en mössa men gick hem med jacka, byxor, handskar – och mössa utbrast: Vilken fantastisk säljare du är!”

Övriga vinnare på Retal Awards blev:

  • Årets butikskedja: Akademibokhandeln
  • Årets butikskoncept: Paradiset, Stockholm
  • Årets säkerhetslyft: Fredrik Kaati och Tobias Rydberg, Södermalmspolisens projekt Trygg i butik.
  • Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K
  • Årets logistiksatsning: Elgiganten
  • Årets kundklubb: Cervera Club
  • Årets butik: Rose and Born, Stockholm
  • Årets ledare: Susanne Ehnbåge, vd Netonnet