Alfa Skor satsar i Sverige

Det norska outdoormärket Alfa Skor vill öka sin närvaro i Sverige. Som ett led i detta har företaget startat ett svenskt dotterbolag för att få fart på distributionen.

Norska Alfa Skor är ett välkänt och populärt skomärke på sin hemmamarknad. Varumärket grundades för nästan 90 år sedan och har de senaste åren satsat på förnyelse. 

I och med att Alfa nu medvetet har förnyat och utvecklat sitt sortiment av både vandringsskor, pjäxor och jaktskor vill företaget också nå nya konsumenter på nya marknader. I Sverige har varumärket levt en tynande närvaro och produkterna har bara har funnits i ett tiotal butiker. I och med nysatsningen har företaget därför startat ett eget dotterbolag, Alfa Sko AB i Sverige. De som ska driva verksamheten här är Jonas Karlsson och Ola Henningsson, båda med ett förflutet inom Haglöfs.

– Jag kände varumärket sedan tidigare då Haglöfs ägde det. Så jag visste att det handlade om högklassiga produkter. Nu vill jag och Ola (Henjningsson) bygga upp distrubutionen här hemma. Vi kommer att rikta oss till en början främst till kunniga specialister, förklarar Jonas Karlsson på Alfa Sko AB.

Satsningen i Sverige bygger på långsiktighet. I år börjar företaget alltså bygga upp ett fungerande distributionsnät och först nästa år kommer man att satsa på större marknadskampanjer.