Tuff start på året för XXL

Efter år av enbart tillväxt kom XXL:s första kvartal med minskad försäljning. Dåligt med snö och kyla är huvudorsakerna till att kedjan backade med två procent i Sverige.

XXL:s försäljning för årets första kvartal steg i och för sig med två procent i Norden men tittar vi på enbart den organiska tillväxten, butiker som fanns även för ett år sedan, så backade kedjan med tio procent.

I Sverige minskade försäljningen totalt med 1,6 procent och för butiker som fanns även för ett år sedan var minskningen 7,1 procent. Sporthandeln i Sverige som helhet backade enligt HUI med drygt tio procent i både januari och februari. Även vinsten i Sverige sjönk, från 42 till 6 miljoner kronor.

Fiinland var den marknad som gick bäst för XXL, där ökade de försäljningen med 27 procent till knappt 300 miljoner kronor. Bäst vinstmarginal har XXL i Norge där den hamnade på 13,8 procent, siffran för Sverige blev 1,1 procent. E-handeln ökade med 32 procent till 217 miljoner kronor och står nu för 12,3 procent av kedjans omsättning.

Planerna för att etablera XXL i Alpländerna fortsätter enligt plan. Kontoret i Österrike är nu igång och har 12 anställda. Förutom de två planerade butikerna i Wien är det nu klart med en butik även i Linz. Som vi tidigare har berättat planerar XXL att öppna fem nya butiker i Sverige i år: Växjö, Halmstad och Länna samt två outlets på gränsen till Norge.