Svag julhandel för sporten

Siffrorna för december och julhandeln blev inte speciellt bra för sporten eller detaljhandeln som helhet. Sporthandeln backade med 2,9 procent men helåret 2016 blev ändå bra.

Vi hade på känn att när november ökade med hela 14,6 procent så skulle det påverka julhandeln negativt, och så blev det.

När Handelns Utredningsinstitut, HUI, presenterar siffrorna för december och den så viktiga julhandeln så är det ganska dystra siffror. Detaljhandeln som helhet ökar med blygsamma 0,9 procent och sporthandeln tappar mot december månad 2015 med 2,9 procent.

HUI menar att orsaken är Black Friday under lönehelgen i november och att den var större än någonsin förra året. Folk passade på att köpa julklapparna redan i november när det var kampanjer och rabatter på det mesta. Slår vi ihop november och december blir det en ökning på runt tre procent för detaljhandeln som helhet och ännu bättre än så för sporthandeln. Däremot sjönk säkert marginalen mot förra året då mer köptes till rabatterade priser.

För helåret 2016 ökade sporthandeln sin försäljning med 5,2 procent vilket måste anses som väldigt bra. Faktum är att bara heminredning, bokhandeln och optikerna hade ett bättre 2016 är sporthandeln. Sett till volym var ökningen ungefär hälften (+2,8 %) vilket innebär att sporthandeln lyckats höja sina priser, eller fått kunderna att välja bättre produkter, vilket är positivt för lönsamheten. Sporthandelns stora konkurrenter, sko- och klädhandeln, minskade båda sin försäljning i volym med –0,4 respektive –1,5 procent.