Isbjörn satsar i Kina

Det svenska barnkonfektionsföretaget Isbjörn of Sweden står på tröskeln till en storsatsning i Kina. Efter en testperiod i två butiker under hösten finns nu planer på att satsa fullt ut i jätteriket.

Det var under hösten som Isbjörn of Swedens produkter introducerades i två butiker, en i Peking och en i Shanghai. Resultat blev så bra att nu ska det svenska företaget diskutera med sin kinesiska samarbetspartner om en utökad satsning.

– Butikskedjan SanFo där våra produkter introducerades har över 30 butiker i Kina. Hur många av dem som nu kommer att vara intresserade vet vi inte. Men vi ska öka där i en sådan takt att vi klarar av det och att det blir bra, säger Maria Frykman Forsberg, vd för Isbjörn of Sweden till Sportfack.

Företaget kom första gången i kontakt med sin kinesiska distrubutör på Ispo i München redan för två år sedan. Förra året träffades man igen och enades då om att under hösten göra ett test i två av butikskedjan SanFos butiker. Ett test som gick så bra att nu ska Isbjörn of Sweden också delta i Ispo Beijing för att se hur stort intresset är för företagets produkter. Förutom att producera högklassiga barnprodukter kommer företaget också att ha nytta av sitt nya partneravtal med Bluesign. Också i Kina har miljötänket blivit ett bra säljargument. Ur ett kinesiskt perspektiv är företagets barnprodukter ganska dyra. Men det har inte varit något problem, kanske snarare tvärtom.

– I Kina tror många att om det ska vara bra produkter måste det vara dyrt. Så vi har inte behövt oroa oss för prissättningen. Sedan är vi också ett litet företag som inte kan sälja våra produkter till alltför låga priser. SanFo vill ha oss i sina butiker för vad vi är och för det som vi står för, konstaterar Maria.

Hur företaget nu går vidare beror på hur det går på Ispo Beijing. Efter det ska Maria sätta sig ner med sin kinesiska samarbetspartner och diskutera en fortsättning. Men möjligheten finns att i bästa fall få in produkterna i över 30 butiker.