Enjoy Sport förstärker sitt team

Det är Malin Andersson som blir ny landschef för leverantörsföretaget Enjoy Sport Sverige. Företaget, som är kända för att ha introducerat kompressionsvarumärket 2XU i Sverige, gör samtidigt en omorganisation av både verksamhet och personal.

Efter sex år på Craft sadlar Malin Andersson nu om och blir landschef hos Enjoy Sport Sverige som distrubuerar 2XU-plaggen. Företaget har sedan hösten varit mitt uppe i en omorganisation efter det att de förra delägarna, Timo Airikka och Ted Ås köptes ut av det norska moderbolaget Life Invest AS. I och med denna omgöring blev Malin tillfrågad om hon var intresserad av tjänsten som landschef.

– Det var givetvis väldigt smickrande när de hörde av sig. Jag hade trivts väldigt bra på Craft men det var samtidigt ett bra läge för mig att pröva på någonting nytt, säger Malin Andersson till Sportfack.

Hon går från Craft, som har en bred kollektion med konfektion i många segment till kompressionsjätten 2XU som har ett mycket mer nischat produktutbud. Men det finns också många likheter mellan varumärkena. Båda företagen har ett gott rykte bland motionärer och återförsäljare och båda levererar högkvalitativa produkter.

– Det är en utmaning för mig att ta jobbet och lära mig alla nya produkter. Samtidigt är det oerhört inspirerande att få vara med och ge varumärket en nystart och vara med och sätta en ny organisationsmodell, förklarar Malin.

Förutom att ha rekryterat Malin har företaget också gett Johan Wennerlöf nya uppgifter inom Enjoy Sport Sverige. Han blir nu nyckelkundansvarig för ett antal storkunder som till exempel Team Sportia och Sportamore. Johan har en säljbakgrund medan Malin har en mer marknadsinriktad kompetens vilket gör att de båda kompletterar varandra. Dessutom ska teamet i Sverige förstärkas ytterligare med en event-och marknadskordinator. Med dessa tre tjänster tillsatta ska det svenska teamet vara komplett. Just nu är Malin och företaget inne i en mäss-och kundperiod. Hon kastas med andra ord direkt in i hetluften. Samtidigt har hon också en tydlig bild på vad som kommer att ligga högt på hennes prioriteringslista.

– Jag ska jobba med att sätta våra strategier och våra nya processer. Vi har ett tydligt tänk om att sell-out är mycket viktigare än sell-in. Det är också viktigt hur vi ska synas och hur vi exponeras i butikerna, förklarar Malin.

Till en början har hon haft nästan daglig kontak med ägarna Life Invest AS i Norge. Men i framtiden är tanken att de olika landsorganisationerna ska vara helt självgående. Samtidigt träffas de fyra landscheferna för Norge, Finland, Danmark och Sverige kvartalsvis för att diskutera olika frågor och samordna olika marknadskampanjer. Meningen är att ytterligare stärka varumärket 2XU och korrigera den skada som varumärket tagit av det hårda priskriget som råder.