1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Snowboardhallen får ett helt nytt utseende med mindre och lägre montrar i mitten.
Det är inte ens en månad kvar till Ispo och har du inte redan bbokat flyg och hotell kanske vetskapen om allt som händer på mässan kan få dig att göra det. Det här är vad som väntar dig på Ispo.
Mycket är sig likt från förra året då nästan alla segment på Ispo flyttades runt. Outdoor huserar i hallarna A1–A3, Alpint i A4–A6, Ispo Vision i B1, allt annat sportmode i B2–B3, Fitness i B4 och Actionsport i B5–B6. Du kommer alltså att hitta i grova drag om du var på plats förra året.
Den största förändringen är att snowboardhallen B6 har fått ett helt nytt utseende med lägre monterväggar i mitten och bättre platser för de små varumärkena. Det kommer inte att likna en traditionell mässa och är ett helt nytt koncept som ska testas. Det ska bli kul att se hur det ser ut i verkligheten.
Fitnesssegmentet är det som växer mest för Ispo och det kommer att gå under namnet Body & Shapes. Topptur uppmärksammas lite extra och får en egen avdelning under namnet Outdoor Snow & Safety Summit där säkerhetsfrågor ska lyftas och debatteras.
Hjälmar och glasögon har samlats tajtare i hall A6 och obligatoriska Ispo Brand New finns i hall B5 ihop med uställningen med en del av vinnarna i Ispo Awards.
Det kommer att vara gott om svenska utställare som vanligt och i år är det en hel del nya vad det gäller Ispo. Odd Molly visar upp sin kommande vintersportkollektion, färgningssystemet Spin Dye är på plats liksom Salming, Subtech, Avignon, Casall och Winterlife med sina Luddankängor.
– Ett tips är att spana in det isländska märket Don Cano, säger Martin Kössler som är Ispos representant i Sverige. Det är ett märke som var stekhett på 80-talet och som är ritat av svenske skräddaren Jan Davidsson. Det gör comeback på Ispo och kan vara värda att ta en titt på.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen