Rekorbra handel i november

Siffrorna för handeln i november visar att sporthandeln var en av de stora vinnarna. Snö, kyla och Black Friday gjorde att försäljningen ökade med hela 14,6 procent.

November är en viktig handelsmånad för hela detaljhandeln. Den är starten på julhandeln så en uppgång i november betyder mycket. När sporthandeln då ökar med 14,6 procent i november, efter en ökning på 8,5 procent samma månad förra året, så är det extremt bra.

Handelns Utredningsinstitut, HUI, menar att den stora uppgången är en kombination av snö och kyla i stora delar av landet i inledningen av november och Black Friday under lönehelgen i slutet av månaden. 

Handlare som vi har talat med berättade om ett mindre kaos när snön kom i början av november. Inte minst gällde det föräldrar som plötsligt insåg att barnen behövde varma kängor, overaller, mössor och annat för att klara en lekpark eller skolgård full med snö. Många handlare hade dessutom laddat för Black Friday med stora kampanjer som löpte hela veckan och inte bara över fredagen.

Bästa bransch under november var heminredning som ökade med 19,1 procent följ av skohandeln (+18,7 %), bokhandeln (+16,1 %) och därefter kom sporten med sina 14,6 procent.

Sett över helåret har sporthandeln ökat med 6,0 procent och de enda branscher som har gått bättre är bokhandeln (+10,1 %), optikerna (+8,3 %) och heminredning (+8,0 %). Som jämförelse har klädhandeln bara ökat med 1,7 procent i år och elektronikhandeln har backat med 0,2 procent.