Johan Ohlsson till ZeroPoint

Johan Ohlsson till ZeroPoint

Efter 14 år lämnar Johan Ohlsson Safilo och varumärkena Smith och Carrera. Hans nya uppdrag är vd för finska ZeroPoint.

Publicerad

Det har varit en omvälvande höst för Johan Ohlsson. Det började med att han snudd på avvecklade sig själv när han var med och bestämde att Safilo skulle göra om sin organisation så att de skulle börja med distributörer istället för att driva försäljningen själva. I Sverige innebar det att Scandtrade tar över Smith, Carrera och Polaroid mot sporthandeln.

Johan blev i den omorgansationen erbjuden jobbet som ansvarig för Smith och Carrera i Norra Europa inklusive Norden, Baltikum, UK och Ryssland och tackade först ja till den tjänsten. Precis då ringde de från finska ZeroPoint och samtalet löd i korthet: "Vi har sprungit på allt och behöver struktur och ordning. Vi vill ha dig som ny vd.".

– Det är så klart vemodigt att lämna Safilo efter 14 år och fyra olika koncernledningar, men eftersom jag var sugen på att bygga upp något nytt istället för att förvalta så bestämde jag mig snabbt för att gå över till ZeroPoint, säger Johan.

ZeroPoint är relativt okänt i Sverige men det är faktiskt originalet till alla kompressionsplagg. De startade för tio år sedan med strumpor och har idag en komplett kollektion av kompressionsplagg för alla typer av aktiviteter före, under och efter träning.

– ZeroPoint grundades i Finland men vill nu ha en nordisk image och flyttar därför huvudkontoret till Sverige, berättar Johan. Sverige funkar bättre som utgångspunkt än Finland när de nu vill göra en global satsning.

Huvudkontoret flyttas alltså till Sverige och därifrån kommer marknad och försäljning att skötas, produktutvecklingen blir dock kvar i Finland. Vi har en ny chefsdesigner ombord – Magnus Olofsson – som har lång erfarenhet inom design och produktkunskap. Han är en komplett person för att driva vår vision framåt inom design.. Dessutom har vi anställt Caroline Larsson som vår nya marknadschef. Avslutningsvis har de knutit till sig varumärkesbyggaren Johan Ronnestam som Creative Director. Kontoret ligger i Frösundavik i Stockholm i samma byggnad där Amer Sports har sitt Stockholmskontor.

En del av ZeroPoints kompresionsprodukter.

Verksamheten är uppdelad i Team Sales och Träning och de två delarna är ganska jämnstora men det är Team Sales som Johan ser som störst potential.

– Vi har gjort stora forkningsprojekt som visar att vår kompression verkligen funkar, säger Johan. Vårt budskap till klubbarna är "Du blir inte lika trött med Zero Point" och det är något som klubbarna lyssnar på. Dessutom har vi en stor nyhet till Ispo då vi släpper kompresionsstrumpor speciellt utvecklade för alpint, längd och outdoor.

På Ispo presenterar ZeroPoint även ett helt nytt formspråk som ska göra det lättare att känna igen plagg från varumärket.

– Ägarna har stora ambitioner, säger Johan. Idag omsätter vi 20 miljoner kronor, om tre år ska omsättningen vara uppe i 50 miljoner kronor. Fokus ligger på Norden, Holland, Schweiz och USA, marknader där vi redan har etablerat oss.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842