1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
I början av december släppte Burton på den ganska dåligt bevarade hemligheten att de har en ny step inbindning på gång. Eller Step On som de själva kallar den.
De första försöken med step-in bindningar till snowboards gjordes i slutet av 90-talet och då fanns det en uppsjö av olika modeller. Ingen av dem slog ordentligt och de klassiska bindningarna har helt dominerat sedan dess.
I fyra år har Burton jobbat med ett hemligt projekt där några av deras produktutvecklare helt enkelt fick kliva in i ett hemligt rum och inte komma ut förrän de hade utvecklat en ny typ av step inbindning. Med hjälp av 3D-skrivare har de testat otaliga lösningar och för ett år sedan var de framme vid en slutlig lösning som de har testat intensivt sedan dess och finjusterat. Terje Haakonsen sågs åka på bindningarna i Riksgränsen i våras och nu har de alltså släppt på bilder och låtit åkare utanför testgruppen prova systemet.
Skon ser ut som en vanlig sko förutom små piggar vid sidorna av tårna och en hake bak i hälen. Bindningen ser i sin tur ut som en helt vanlig bindning utan spännen. Bak i bindningen finns en skåra där du passar i haken i skon, när du sedan trycker ner foten fjädrar bindningen en del och du kan trycka i piggarna vid sidan av skon. Det funkar ungefär som en SPD-pedal på cykel och tar inte ens en minut att förstå hur det går till, det är väldigt enkelt.
Systemet kommer att finnas för test under Svenskt Sportforum Ski Intro i Vemdalen i slutet av januari eller kan ni höra av er till Burton i Sverige för att höra om möjligheten att testa.
Vill du redan nu höra vad andra tycker så kan du läsa den här artikeln.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen