Colour Wear byter namn till Wear Colour

Svenska klädraketen Colour Wear byter namn till Wear Colour. Det kan låta konstigt, nästan petigt, att ändra ett varumärke från Colour Wear till Wear Colour. Men namnbytet är bara en del av den nya grafiska profilen som klädföretaget kommer att presentera under 2017.


Colour Wear byter namn till Wear Colour
Fredrik Abrahamsson

– När är vi startade 2010 hette vi Colour och sedan blev det Colour Wear. Med det nya varumärkesnamnet vill vi förstärka vårt ursprungsnamn och säga att – We are colour – Wear Colour, berättar Fredrik Abrahamsson som är en av grundarna. Namnet ska även ska även uppmuntra till att bära färg och våga visa vem man är.

Med den nya grafiska profilen vill nu företaget förstärka vilka de är och vad de står för. Fokus på svensk design, enkelhet och funktion har alltid varit viktiga ingredienser i deras framgångsrecept och det kommer de fortsätta att vara.

– Vi har jobbat 1,5 år med profilen och namnbytet är bara en del i det arbetet, säger Fredrik. För oss känns detta som en naturlig del av vår utveckling. Viktigt för oss är att vi själva speglas i våra kollektioner och att vi bygger en känsla om oss som varumärke. Vi har bland annat producerat kortfilmer med oss själva och vår vardag för att visa att vi är ett varumärke som lever som vi lär. Wear Colour vill inspirera till en aktiv livsstil, året om. Alla har vi olika mål och utmaningar i livet och det är upp till dig att sätta färg på livet – Wear Colour.

 

 

Namnbytet kommer att ske successivt under våren och vara helt klart till höstkollektionein 2017. Responsen när de har visat upp det för sina distributörer och stora återförsäljare har varit väldigt positiv. Wear Colour säljs nu av bland andra Stadium, lntersport, Blue Tomato och Zumies. De finns i 18 länder och dryga 60 miljoner kronor. Bra jobbat på sex år.

– Vi växer snabbt men vi vill bromsa så att vi verkligen hinner ta hand om de som redan valt att jobba med oss, säger Fredrik. Den nya grafiska profilen kommer också bli viktig att följa upp så att den kommuniceras och förmedlar rätt känsla på alla marknader där vi jobbar.

Colour Wear byter namn till Wear Colour
En försmak på hur Wear Colour ser ut nästa vinter.
Colour Wear byter namn till Wear Colour
Nya loggan. Fyrkanten symboliserar individen och spetsen den aktiva livsstilen.

Relaterat företag i Sportregistret

  • WearColour / VOID Cycling

    At WearColour we passionately believe in an active lifestyle. Our clothing is a manifestation - and celebration - of that belief. We create garments that inspire you to venture beyond your comfort zone, no matter who you are, where you come from or what your age is. Our culture and values are built on inclusivity and a human approach to business. We are outfitters of the curious adventurer. We founded the company in Sweden in 2010 and our Swedish heritage is reflected in everything we make. Our functional approach is motivated by our rugged climate, and our contemporary look is inspired by Sweden’s innate creativity. Our collections bridge the gap between the wild outdoors and modern urban culture, between technical performance wear and casual clothing. VOID Cycling is a Swedish bike clothing brand created by passionate riders. We are on a mission to fill the void between work and play, emotions and logic, the bike and the clothes. VOID Cycling is a constant reminder to take time off and focus on those so