XXL får ny vd i Sverige

XXL får ny vd i Sverige

Det blir Janicke Blomsnes som blir ny verkställande direktör för XXL i Sverige. Hon har jobbat på den norska sportkedjan sedan 2001 och blev bland annat förra våren utnämnd till Årets affärskvinna i sportbranschen.

Publicerad

Det kom inte egentligen som en överraskning att Janicke Blomsnes nu axlar vd-rollen. Under sina 15 år på sportkedjan har hon visat ett fantastiskt driv oberoende vilken arbetsuppgift hon har haft på XXL. Det har företaget också noterat och för sex år sedan handplockade den dåvarande Sverigechefen Marcus Wiberg henne för att hjälpa till med lanseringen av XXL i Sverige. Även här har Janicke visat bra resultat. Nu tar hon alltså steget upp till den högsta posten.

– När jag nyligen fick frågan om jag ville ha jobbet som vd, tänkte jag bara två sekunder innan jag tackade ja till uppgiften, berättar Janicke Blomsnes för Sportfack.

Janicke har i år jobbat både som vice vd och tf vice vd så hon vet vad jobbet innebär. Så det var ingen jätte överraskning att hon en dag skulle axla vd-posten. Det överraskande var däremot att den förre vd:n Andreas Stenman, som tillträdde så sent som den 1:a september, fick gå efter bara ett par månader på posten.

– Det var absolut ingen dramatik i den här frågan. Det handlade mest om att matchningen inte var den bästa varken för XXL eller för honom, säger Janicke diplomatiskt.

Hon har haft ett händelserikt år med bland annat utnämningen till Årets affärkvinna i Sverige. Dessutom blir hon nu den första kvinnliga vd:n för en sportkedja i Sverige någonsin. Ett faktum som hon kommenterar med.

– Det var väl på tiden, icke sant.

Janicke vill ännu inte redogöra för vad hon ser som den viktigaste uppgiften hon har framför sig. XXL går ju som tåget också på den svenska marknaden. Däremot är hon tydlig hur hon vill jobba.

– Jag vill utveckla XXL tillsammans med min fantastiska personal. Jag kommer alltid att försöka stå de anställda så nära som möjligt, säger Janicke Blomsnes.  

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206