Mycket nytt hos Jack Wolfskin

Jack Wolfskin har montern fylld med nyheter men den största är mer strategisk. Företaget ska tona ner sin tyska prägel och bli mer globalt.

Första, och största, montern du möter när du kliver in i Swesport är Jack Wolfskins. De har massor med nyheter att visa upp som en större satsning på skidklädeder – både längd och alpint, en större urban kollektion och kängor som tål extrem kyla.

För att kunderna lättare ska kunna välja ur Jack Wolfskins stora sortiment av kängor har de delats in efter hur låga temperaturer de klarar av att hålla fötterna varma. De märks dessutom tydligt med detta så att det blir lätt för kunden att hitta rätt.

En annan nyhet är fyllnadsmaterialet Airflake som är utvecklat av Toyota. Det är ett syntetmaterial som binder stora mängder luft för att isolera bra men där luften lätt kan pressas ut för att minska packvolymen. Airflake finns i både jackor och sovsäckar men gör kanske mest nytta i just sovsäckar.

Nästa produkt att lyfta fram är en urban ryggsäck med horisontella avdelningar som gör att du kan ha träningsskorna på en hylla, de svettiga kläderna på en annan och handduken på en tredje. Och så har du datorn i det stora facket i ryggen. En smart lösning inte minst för de som cykelpendlar till jobbet som då kan ha ombytet i ryggsäcken.

Den stora förändringen är dock mer strategisk.

– Jack Wolfskin har bestämt sig för att tona ner sin tyska stil för att kunna växa globalt, sägerLars Klingström som har agenturen för Jack Wolfskin i Sverige. Stilen blir mer amerikanskt vilket vi tror kommer att passa Sverige bättre. Sedan kommer de med en avancerad kollektion med urbana plagg som heter Wolfskin Tech Lab. Den har världspremiär på Ispo och är något alldeles extra med hög modegrad och lika hög funktion. Kläderna produceras i Italien och kommer att sälja via utvalda återförsäljare.

Mycket nytt hos Jack Wolfskin
Smart pendlingsryggsäck med hyllor för att skiljemellan olika prylar.