Salming satsar på badminton

Salming satsar på badminton

Efter löpning, innebandy, handboll och squash känner sig Salming nu mogna för att ge sig in i konkurrensen inom ytterligare än världssport – badminton.

Publicerad

Att Salming går in på badmintonmarkanden är egentligen ett ganska naturligt steg. Efter att ha lyckats etablera sig som ett nytt varumärke internationellt inom squash, är klivet till badminton ganska kort. Samtidigt menar Salming själva att initiativet till satsningen till stor del kommer från badmintonvärlden.

– Vi har de senaste tre åren etablerat oss i squashvärlden och visat att vi förutom skor även kan leverera racket som idag används av topp 20-spelare i världen, säger Thomas Nord designchef och kreativt ansvarig på Salming och fortsätter:

– Vi har blivit uppvaktade av både återförsäljare inom racketsport och professionella badmintonspelare över hela världen som sagt; "Ni gör bra grejer, vi älskar era skor, när ska ni ge er in i badminton?"

Just att efterfrågan från återförsäljare funnits – att börja utveckla och sälja badmintonprodukter, speciellt på den i sammanhanget så viktiga asiatiska marknaden, var en av nycklarna till satsningen menar Salmings vd Tomas Solin.

– Badminton stärker oss i arbetet att skapa en solid plattform för varumärket i Asien i allmänhet och marknaderna i Japan, Kina, Sydkorea, Singapore, Malaysia och Indonesien i synnerhet.

Salmings premiärkollektion av badmintonprodukter är i princip komplett. Skomodellerna Viper och Race som tidigare funnits för squash kompletteras med nya lättviktsskon Kobra, (strl 6 för dam väger 248 gram). Skorna kompletteras av tränings- och matchkläder, väskor och accessoarer. En intressant detalj på en av Salmings racketväskor är det isolerade thermofack som konstruerats för att skydda rack och strängar vid stora temperaturskillnader.

Den enda produkt som inte finns med i Salmings första kollektion är racket. Kommer det till nästa säsong?

– Jag kan idag varken bekräfta eller dementera ifall vi kommer att lansera badmintonracket men den som följt vår utveckling inom de produktområden vi agerar får dra sina egna slutsatser, säger Thomas Nord.

Skor, kläder, väskor och tillbehör ingår i Salmings badmintonsatsning.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut

2 kommentarer

Mattias Björklund: Tack för tips, vi kollar givetvis detta. BR /Mattias, red

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842