Bounce har öppnat i Stockholm

Bounce har öppnat i Stockholm

Bounce är ett australiensiskt koncept med trampoliner och freerunning i fokus. Nu har den första anläggningen öppnat i Sverige och fler är på väg.

Publicerad

Daniel Wersén och Ant Morell

Bounce första svenska anläggning ligger i Kungens Kurva söder om Stockholm. Det är en vansinnigt stor hall på 4 200 kvadratmeter där över hundra trampoliner, en specialdesignad yta för freerunning/parkour och en ninja warriorbana ska få folk att skratta och svettas.

– Vi vill att Bounce ska vara ett alternativ till allt tävlande, här ska besökarna ha roligt och sporras av varandras framsteg, säger Daniel Dersén som är vd för Bounce Scandinavia, Men det ska också vara jobbigt. Undersökningar har visat att tio minuter på en trampolin motsvarar 30 minuters löpning och därför kör NASA med trampoliträning för att öka både uthållighet och koordination.

Med över 100 trampoliner är det full fart i hallen.

Bounce öppnade sin första anläggning i Australien för fem år sedan och nu håller konceptet på att spridas snabbt över världen. De finns nu i Australien, Hong Kong, Singapore, Dubai, Abu Dabi, Sydafrika och Portugal. Frankrike är på gång och så även resten av Norden.

– Vi kommer att öppna i Malmö och Göteborg under 2017 och letar efter lokaler i Norge, Finland och Danmark, säger Daniel. Det är ett fantastiskt koncept som vi är säkra på kommer att funka i Sverige. Om några år hoppas vi ha tio anläggningar i Norden.

Med på invigningen av Bounce i Stockholm var Ant Morell, en av grundarna av Bounce i Australien.

– Jag såg trampolinparker i USA för sex år sedan men de var mest som ett lekland för lite större barn, jag såg en äldre publik där tonåringar är huvudmålgruppen och där skidåkare, snowboardåkare, skateboardåkare och surfare vill komma för att träna in nya trick och öka sin kroppskontroll när de är upp och ner i luften, säger Ant. Jag ville skapa ett ställe där vanligt folk kunde lära sig att göra det omöjliga.

Bounce har idag 2,5 miljon besökare på ett år. I Stockholm räknar de med runt 7 000 besökare i veckan och det är möjligt eftersom Kungens Kurva är Sverige i särklass största shoppingområde med över en miljon besökare per månad. Föräldrarna kan lämna barnen på Bounce, ta några timmar på Ikea och sedan gå på bio hela familjen på Heron City – alla är glada och nöjda.

Personalmöte

Hela idén med Bounce är intressant men minst lika intressant är deras mål med verksamheten.

– Vi har två mål, berättar Ant. Först att vi ska bli kända för vårt kundbemötande, att vi har personal som brinner för att ta hand om våra gäster och som tar hand om dem så att de får en fantastisk upplevelse hos oss. Vårt andra mål är att vi ska vara världens bästa arbetsplats. Våra anställda ska verkligen gilla att jobba hos oss och kan vi lyckas med det så blir det lättare att uppfylla mål 1.

När Bounce sökte efter personal till de 50 tjänsterna fick de över tusen ansökningar. Det var inte så noga med tidigare meriter utan de sökte efter personer med självförtroende, som är trygga i sig själva och som gillar att ha kontakt med andra människor. Resultatet blev en blandning av killar och tjejer där en del håller på med gymnastik eller akrobatik och andra inte alls kommer från den världen utan bara är sköna människor.

Freerunningytan är ritad av en av världens bästa freerunners.

Både elit och amatörer ska ha roligt på Bounce.

X-Park är en hinderbana av samma typ som körs i Ninja Warriors.

I anläggningen finns också en shop med kläder för free running.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

18 kommentarer

Nicolas: På Sportfack skiljer vi till rätt stor del på materialet i respektive kanal. Visst görs det jobb av undersökande karaktär, men de har vi hittills vikt för printugåvan för att ge maximal...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842