Flera starka varumärken till salu

Tro det eller ej, men igår blev det klart att varumärken som K2, Marker, Völkl, Dalbello och Madshus är till salu. Det här är vad vi vet just nu.

För knappt ett år sedan köpte Newell Rubbermaid Jarden Corporation för den hissnande summan 130 miljarder kronor. I köpet ingick bland annat Jardens alla varumärken inom sport och outdoor och i den långa listan finns bland andra K2, marker, Völkl, Dalbello, Full Tilt, Madshus, Marmot, Ride, Abu Garcia, Shakespeare, Berkley, Coleman och Rawlings.

Nu har de nya ägarna Newell Rubbermaid beslutat sig för att se över sin strategi och bland annat innebär det att de ska sälja de delar som inte passar in i denna strategi. Det som ska säljas motsvarar runt tio procent av deras verksamhet och omfattar bland annat alla deras varumärken inom vintersport.

Enligt en pressrelease hoppas de ha genomfört försäljningen senast till halvårsskiftet 2017. Många av varumärkena har nog intresserade köpare men ett problem är att Newell Rubbermaid helst vill sälja hela sportdivisionen i en klump. Då kan det bli svårt att hitta en köpare.

Det som gör det hela ännu mer oroande är det uttalande som Newell Rubbermaids vd Michael Polk sa på en ägarkonferens i Atlanta. Han sa att han ville ha ett snabbt slut för de varumärken som inte hittar någon köpare och att ”Vissa av dem har en verksamhet som är svår att sälja och därför ska vi bara stänga ner dem för de skapar inget värde för er och är bara en distraktion för oss”.

Räkna med att mycket kommer att sägas om det här den närmaste tiden och vi ska självklart rapportera allt vi får reda på.

===

UPPDATERING
Vi har nu fått lite mer information efter att ha pratat med några av varumärkenas leverantörer i Sverige. Först ska sägas att Marmot inte omfattas av försäljningen och därför har vi plockat bort deras logga och namn ur texten.

Därefter står det klart att de flesta verkar vara väldigt glada över beskedet eftersom både de svenska leverantörerna och folk på europanivå i bolagen redan från start haft känslan av att inte riktigt passa in hos de nya ägarna. Newell jobbar främst med lättsålda konsumentprodukter och då är vintertunga verksamheter med premiumprodukter inte riktigt rätt. Marmot med sina tre säsonger och fiskebiten med många mindre produkter passar då bättre in i Newell.

Alla leverantörer säger vidare att de jobbar på som om ingenting har hänt. Produkterna som snart ska säljas in för vintern 17/18 är redan klara och de räknar med att nya ägare ska ta över inom ett år för att driva verksamheten vidare ungefär som nu.