Så blev Stadium Pulse

Så blev Stadium Pulse

Idag öppnade Stadium sitt nya butikskoncept Stadium Pulse. Vi fick en guidning i butiken i Mall of Scandinavia av Stadiums vd Karl Eklöf.

Publicerad

Stockholsupplagan av dagens Metro har Zlatan på omslaget. Han frontar invigningen av Stadium Pulse, eller Ztadium som loggan lyder, och anledningen är att Stadium Pulse som första och hittills enda butik får sälja Zlatans klädmärke A–Z.

Det kan ses som en rolig grej och en fjäder i hatten för Stadium men det visar också bra vad Stadium vill att konceptet Pulse ska vara. Det är en butik där de ska våga mer, en butik som ska locka en ung och trendig målgrupp, en butik som ska andas stenhård träning.

– Träning och löpning är två väldigt viktiga segment på Stadium och vi har känt en tid att vi kan göra ännu mer med det men att det inte rymts i en vanlig Stadiumbutik, säger Karl Eklöf. Här kan vi våga lite mer och blanda kunskapen i en expertbutik med lifestyle. Det är lite råare, lite högre musik och mer urbant än i en vanlig Stadiumbutik.

Inredningen går i betong och stål med en ljus turkos färg i alla designelement. Musiken är specialmixad för att ha rätt puls och alla bilder och filmer handlar om träning. Hård träning. Tanken är att det ska vara mer urbant än Stadiums sportiga stil. Inget har lämnats åt slumpen.

Varje varumärke har sin egen yta och många av produkterna är mer vågade och högre upp på prestandastegen än det du hittar i en vanlig Stadiumbutik.

Butiken är helt uppdelad efter varumärken och det är Nike, Adidas, Under Armour,  Reebok och egna Soc för både dam och herr. Plus Zlatans A–Z för herr och svenska märket Rivia Sports för dam. De fyra stora dominerar också på skoväggen men där finns också Saucony, Asics och sneakers från Converse. Plus kompressionsplagg från Skins, sulor från Aetrex och pulsklockor från Fitbit.

Karl Eklöf

– Butikerna kommer att ligga på runt 400 kvadratmeter och vi börjar med två butiker i Stockholm, säger Karl. Det kommer att komma fler men först till våren och först efter att vi har lärt oss en del av de första två butikerna. Vi har en tes om hur det ska fungera men vi vet inte allt och kommer att skruva på konceptet efter hur de första butikerna fungerar.

Personalen har handplockats efter ämnet. Det var ett krav att de själva ska träna så att de kan guida kunderna rätt och en del av arbetsuppgiften kommer att vara att leda tränings- och löparpass som utgår från butiken några gånger varje vecka.

Karl och de andra i Stadiums ledning har självfallet diskuterat ifall det nya konceptet kommer att ta försäljning från deras vanliga Stadiumbutiker men de tror inte det. Därför har de medvetet valt att ha en av Pulsebutikerna i Mall of Scandinavia mindre än 100 meter från deras stora butik där. 

En av anledningarna till att de tror att butikerna kommer att komplettera varandra är att sortimentet är ganska annorlunda i de två koncepten. I Pulse går de upp i prestanda, modegrad och även pris och hela konceptet har gjort att de får tillgång till modeller som de inte får sälja i de vanliga Stadiumbutikerna.

– Vi vågar betydligt mer i Pulsebutikerna och på sikt är det tänkt att delar av det sortimentet även kommer att finnas på en speciell Pulsesida i vår webbshop, säger Karl. Här kan vi också testa nya varumärken på en lite mer trendkänslig publik. Vi vill skapa en butik där kunderna ska känna "Här vill jag handla", det handlar mycket om känsla, trovärdighet och passionerad personal.

Stadium Pulse är första butiken i världen som får sälja Zlatans klädmärke A–Z.

Rivia Sport är ett svenskt fitnessmärke från Umeå som slagit igenom på nätet och nu säljs på Stadium Pulse.

Kompressionsplaggen kommer från Skins.

Butikens personal kör träningspass med kunderna. Första passet blev fullbokad bara på någon timme.

Skor är viktigaste produkten och skyltas på ett lite annorlunda sätt än i de vanliga Stadiumbutikerna. Bland annat kan speciella modeller lyftas fram i en egen låda.

Både Kalle och Bobo Eklöf stod i kön för att handla när butiken öppnade.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842