Swesport kommer tillbaka i mindre format

Swesport kommer tillbaka i mindre format

Efter ett uppehåll på ett år kommer Swesport tillbaka i november. I det nya formatet vänder sig mässan först och främst till de fristående butikerna. Datum är 27–28 november.

Publicerad

Claes Forsberg

När kedjornas inköpsarbete har blivit snudd på helt centrailserat har Swesports roll som stor sportmässa lite spelat ut sin roll. Därför har Svenskt Sportforum pausat Swesport ett år och ägnat tiden åt att fråga utställare och butiker vad de vill ha ut av en svensk branschmässa. Svaren de fick resulterade i ett nytt mässformat där Swesport nu främst vänder sig till de fristående butikerna.

– Jag har pratat med ett antal för Sverige viktiga och mycket tongivande butiker, säger Claes Forsberg på Svenskt Sportforum. Det finns en tydlig samsyn hos de butikerna om att Swesport behövs, kanske mer än någonsin. Vi är också mycket överens om att grunderna för att Swesport skall genomföras är av helt andra skäl än tidigare.

Anledningarna som butikerna anger för att de vill ha kvar Swesport är att det är effektivt att träffa 4–8 leverantörer på en dag och att den överblick som en mässa ger verkligen hjälper dem i inköpsprocessen när mässan ligger redan i november. De säger vidare, något förvånande kanske, att det inte är nödvändigt att ha färdiga produkter att klämma på. Det viktiga för dem är att tidigt få en koll på stora innovationer och sina viktigaste leverantörers kollektioner.

Svensk Sportforum räknar med att det blir 40–50 leverantörer som ställer ut. De flesta av dessa har varit trogna utställare på Swesport men några är också helt nya och ser Swesport som en bra start och andra är välkända varumärken men som inte ställt ut på Swesport på några år.

– Utställarna är medvetna om att vi nu främst vänder oss till de fristående butikerna och att det kanske bara blir ett femtiotal butiker som kommer till mässan, säger Claes. Men det är viktiga butiker som kommer och som är där för att informera sig om nya produkter.

Svenskt Sportforum har bestämt att utställare på Swesport bara ska vara sådana som tillför sportbranschen något. De kommer inte att godkänna utställare bara för att fylla mässytan – alla utställare ska vara intressanta för besökande butiker.

Datum för nya Swesport är 27–28 november och platsen är Kistamässan, en mässa där Swesports hållits flera gånger tidigare.

– Kista passar oss perfekt, säger Claes. Det är ett bra läge, det finns ett hotell granne med mässan och det är lätt med in- och utlastning av allt material till montrarna. Mässan kommer inte att bli lika stor som tidigare år och montrarna kommer nog att bli enklare men de som vill ställa ut och de som vill besöka  kommer att mötas av en kompakt mässa som gör inköpsarbetet mycket enklare.

Utställarna kommer att vara en mix från de flesta segment i sporthandeln och det kommer vara både konfektion och hårdvara för hösten/vintern 17/18 som visas upp. För de som är specialiserade av alpint och längd följer sedan skidtest i Vemdalen i januari och sedan Åre Inköpsdagar i mars. På Åre Inköpsdagar är det dessutom klart att Team Sportia kommer och avslutar sina inköp.

 

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Svenskt Sportforum
  • Telefon: 08-505 865 97
  • Verksamhetsinfo: Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Vi arbetar som medlemsorganisation genom att erbjuda utbildning, utveckling, rådgivning, samverkan och verka för en god lönsamhet och tillväxt i branschen. Som intresseorganisation arbetar vi med att stimulera svenska folket till ett aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter, sprida kunskap och aktivt driva frågor via opinionsbildare och i media.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

5 kommentarer

G-mac: Ser varken nytt eller fräscht ut. Tror inte att en yta med en massa stora skärmar attraherar nya eller yngre kunder. Allt händer i handen och det är där det kommer utvecklas allt mer. Sedan...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017

  • Sportfack 04-2017

  • Sportfack 03-2017