Därför droppar Nike och Adidas hårdvaran inom golf

Därför droppar Nike och Adidas hårdvaran inom golf

För ett år sedan meddelade Taylormade att de tänker sälja Taylormade och i somras slog bomben ner att Nike lägger ner sin boll- och klubbtillverkning. Varför lämnar de två sportgiganterna hårdvaran i golf?

Publicerad

Nu när både Adidas och Nike bestämt sig för att inte längre syssla med klubbor och bollar är det läge att ställa frågan "Varför?". Och varför just nu?

Frågorna har diskuterats flitigt i sommar och det korta svaret är att hårdvaruverksamheten inte blivit lönsamt för någon av dem. Men det finns självklart mer än så att säga så här kommer en sammanfattning av vad som har hänt och hur avhoppen kommer att påverka golfbranschen.

Nike gav sig in i golfsegmentet 1984 då de släppte sina första kläder och skor. Det första stora namnet de knöt till sig var Seve Ballesteros men det var när Tiger Woods 1996 blev en Nikespelare som det verkligen började snackas om Nikes satsning på golf.

Två år senare kom de första Nikebollarna och när Tiger Woods vinne fyra raka majors 2000–2001 med bollen Nike Tour Accuracy skakar de verkligen om de gamla företagen. 2001 anställer Nike Tom Stites som ansvarig för att utveckla golfklubbor och redan samma år vinner David Duval The Open med ett set prototypklubbor från Nike.

År 2002 släpps Nikes första klubbor till försäljning och Tiger Woods börjar spela Nikeklubbor. Försäljningen av klubbor tar dock inte fart som Nike hoppats och till stor del beror det på att klubborna för konsumenterna inte är tillräckligt bra. Nikes golfskor säljer dock allt bättre och 2003 är de världens näst största golfskomärke efter Footjoy. En position de har hållit sedan dess.

2005 vinner Tiger Woods både Masters och The Open med Nikeklubbor och samma år släpper Nike den första bollen som marknadsförs specifikt mot kvinnor – Power Lady. 2006 rankas Nike som det största märket i världen på golfkläder men klubbförsäljningen får ingen fart. Då lanserar Nike, ungefär samtidigt med Callaway, en fyrkantig driver som blir 2007 års stora snackis och som delar golfvärlden i de som älskar den och de som avskyr den.

När Charl Scwartzel vinner masters 2011 är det Nikes tionde majorseger av 25 möjliga. De dominerar på touren men inte i butikerna. 2013 skriver Nike ett tioårsavtal med Rory McIllroy och även om hans första år med Nikeklubbor inte blir någon succé så kommer han tillbaka 2014 och vinner både The Open och PGA-mästerskapen med Nikes klubbor och boll.

2013 omsätter Nike Golf 6,8 miljarder kronor,efter det följer tre år av minskad omsättning och golf är det segment hos Nike som går klart sämst. Då beslutar sig styrelsen för att lägga ner hårdvaruverksamheten med omedelbar verkan.

Över till Adidas. De köpte Taylormade och Salomon 1997 och två år senare beslutade de sig för att bli det mest tekniskt avancerade golfmärket. Före det hade Taylormade varit ett märke för medelgolfaren men nu siktade de mot touren och de fokuserade på drivers och metal woods. Omsättning för Taylormade låg då på 2,8 miljarder kronor.

Istället för att bara lansera en ny driver varje år tog Taylormade fram två eller tre drivers som vände sig till olika spelare. Omsättningen ökade med 66 procent på två år men det var bara början. 2004 lanserar Taylormade den första drivern med flyttbara vikter för att kunna anpassa klubban efter olika svingar och när året summeras omsätter de 6,6 miljarder kronor. På fem år har omsättningen mer än fördubblats och nio år senare (2013) är den uppe i otroliga 14,5 miljarder kronor. Då börjar raset.

Både konsumenter och återförsäljare har tröttnat på att Taylormade hela tiden trycker ut nya modeller och dessutom tillverkar för många klubbor. Pribilden faller och ingen gör vinst. Taylormade tappar 10–20 procent i försäljning kvartal efter kvartal och på tre år tappar Taylormade 30 procent i omsättning. Och nu ligger alltså varumärket ute till försäljning.

Orsakerna till att Nike och Adidas avslutar sin hårdvarusatsning inom golf är alltså helt olika. Nike avslutar eftersom de aldrig fick den tillväxt och omsättning som de hoppades. Med sina tekniska och färgglada produkter hoppades de locka en ung målgrupp som tyvärr inte var så stor som Nike trodde. I Taylormades fall var det inte bristande försäljning som låg till grund, snarare tvärtom. Flera branschexperter använder ordet girighet för att förklara Taylormades fall. De hade lyckats extremt bra men ville ha ännu mer och framförallt ville de sätta sina konkurrenter på plats. Det funkade inte.

Så vad händer nu? Nike Golf som klubbmärke försvinner och deras globala marknadsandel på 5–6 procent gör att ingen kommer att märka någon skillnad. Taylormade kommer troligtvis att få nya ägare redan under hösten men 2017 kan bli ett mellanår då pågående införsäljning inte kan ske med full kraft. Samtidigt kommer nog Callaway, Cobra, Ping och andra klubbmärken att gasa extra mycket just nu för att göra det ännu svårare för Taylormade att ta sig tillbaka.

Vi har ett spännande år framför oss. Det vi vet är att både Adidas och Nike är kvar inom golfen med kläder och skor och kommer att satsa ännu hårdare på de segmenten. Och att både Tiger Woods och Rory McIllroy står utan klubbsponsor.

Låt spelet börja…

On
Off

1 kommentarer

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

  • Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-28 11:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206