Active Brands köper Bula

Norska Active Brands köper rättigheterna i Europa och Ryssland för mössmärket Bula, ett märke de jobbat med sedan 1989.

Bula är ett av de största mössmärkena i Nordamerika och är också stort i Europa. I Norden har de jobbat med norska Active Brands och nu har Active Brands köpt rättigheterna för Bula i hela Europa inklusive Ryssland.

Bula grundades 1983 i Colorado och idag är de ett av de största varumärkena inom mössor i USA och Kanada och omsätter drygt 200 miljoner kronor där. I Europa finns de representerade i 20 länder och omsätter runt 70 miljoner kronor.

– Under 25 år har vi utvecklat Bula i Norge till ett starkt varumärke inom mössor och tillbehör, nu ska det bli kul att göra samma sak i övriga Europa, säger Erik Hegbom på Active Brands. Fokus kommer fortsatt att vara mössor och andra hucudbonader men vi ska också öka satsningarna på handskar, strumpor och underställ.

Bulas ägare Filmar Corp kommer att fortsätta driva varumärket i USA och Kanada och jobba tätt ihop med Active Brands för att utveckla Bula till ett globalt varumärke.