XXL:s reklam inför OS i Brasilien

XXL:s reklam inför OS i Brasilien

I morgon är det premiär för XXL:s nya reklamfilm inför OS i Brasilien. Filmen utspelar sig i Rio de Janeiro och visar upp sportens betydelse och hur den förenar människor. Hos oss kan du se den redan nu.

Publicerad

XXL:s senaste reklamfilm är på tre minuter och utspelar sig i Rio de Janeiro. Fotbollsikonen Ronaldinho och norksa skateboardstjärnan Adil Dyani har framträdande roller i filmen men huvudrollen spelas av en ung kille som bor i stadens fattigaste kvarter.

Det är en liten actionfilm med inslag från så skilda sporter som gymnastik, cykel, skateboard och hang gliding men självklart när det handlar om Brasilien så är det fotboll som är mest i centrum.

– Detta är vår femte stora reklamfilm som vi har skapat tillsammans med Schjærven/Empefire, men denna är kanske den allra bästa. Sport och action är i fokus, men filmen har också ett viktigt budskap som avslöjas i en stark slutscen av filmen. När du blir glad och känner att du vill se filmen igen, får man en magkänsla av att det är bra reklam för XXL, säger Tom Erik Kjönö, inköpschef- och marknadsdirektör i XXL. 

Många tog till sig det politiska budskapet som XXL skickade ut genom sin profilfilm "Airport Love" som lanserades i samband med OS i Ryssland. Filmen hade ett tydligt budskap som var kopplat till OS arrangören Rysslands planerade diskriminering mot homosexuellas rättigheter. Den nya filmen från XXL utspelar sig i staden som snart ska arrangera de olympiska spelen, Rio de Janeiro. En stad som är känd för sina fina stränder, samba, fotboll och inte minst den årliga karnevalen. Men detta är också en stad som återspeglar en vardag av konflikter och utmaningar. 

Det råder korruption, finanskris och Brasilien är det land som har världens näst högsta antal barnmord per år. Filmen fokuserar på gatubarn och den lokala polisen, nu när det är OS på gång rensar polisen gatorna från gatubarn och sätter upp höga staket mot de fattiga områdena favelaene, så staden ska framstå från sin bästa sida. 

– Med vår nya film önskar vi på nytt att underhålla, men samtidigt belysa och sätta fokus på att sport är för alla och att sport kan förena människor över konfliktgränser. Även om det finns en pågående konflikt mellan polisen och gatubarnen är det en sak som förenar de mer än något annat – och det är sporten. I en vardag som för många av barnen är krävande och farlig ger sporten dem hopp. Barnen i favelaene ser upp till idrottsstjärnor, de blir deras hjältar,  dels för att de upplever en glädje i sport men också för att de ser att sport kan skapa en möjlighet att komma ur fattigdomen, fortsätter Tom Erik.

– Vi är på många sätt tacksamma för att vi fick lov att göra denna film tillsammans med XXL och sätta fokus på det viktiga politiska budskapet:” säger Ben Christensen, byråchef och rådgivare för XXL. Det är inte varje dag man måste flytta en inspelningsplats på grund av skjutningar, eller att man passerar en 14-årig pojke som bär ett maskingevär. Samtidigt som man får uppleva den äkta glädjen och tacksamheten barnen visar genom sitt engagemang för sport. Reklamfilmen är bara en av många aktiviteter XXL gör i och runt OS-staden. XXL Childrens Foundation, som tidigare bl.a har gett stöd till Cecilia Brækhus skolprojekt i Uganda, stödjer denna gång en aktör som länge varit som en mor för gatubarnen. Yvonne Bezzerra de Mello (68) har jobbat med gatubarn sedan hon var 13 år. I 1993 blev hon världsberömd då hon var först på plats efter en massaker på gatubarn, massakern hade utförts av polisen. Detta blev starten på Projeto Uere som är ett daghem/skola i en av Rios fattigste och farligste favelaer, Maré. Idag är det över 450 barn i skolan varje dag. Där får de mat, mediciner och utbidlning. I tillägg får de aktivera sig med musik, dans och sport. De har självklart också sitt eget fotbollslag. XXL Childrens Foundation har gett 125 000 $, över en miljon svenska kronor till Projeto UERE genom samarbetspartnern, Prosjekt Gatebarn (gatebarn.org).
On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842