Jackson Hole vill vara annorlunda

Jackson Hole vill vara annorlunda

Jackson Hole har funnits i snart fyra år men det är först nu som de skruvar upp farten. Målet är att bli ett internationellt varumärke och ett annorlunda sådant.

Publicerad

Västen med det klassiska läderoket.

Claes Carlsson och Claes Richter känner att de är något på spåret. Med 35–40 år vardera i klädbranschen har de lärt sig känna igen tecken på när något ska slå och precis den känslan har de för deras projekt Jackson Hole.

– Allt är så tekniskt idag och allt ser likadant ut, säger Claes Carlsson. Samtidigt har folk en längtan efter att sticka ut och det finns också en längtan tillbaka till rötterna. Och det är precis det som Jackson Hole är. I slutet av 70-talet sålde Rocky Mountain och Powderhorn enorma mängder av jackor och västar med läderok. Vi har tagit upp de modellerna, fixat till en bättre passform och lagt till moderna detaljer så att plaggen känns rätt även 2016.

– Vi är inga bakåtsträvare men vi känner att det finns en önskan om något mer äkta än dagens tekniska outdoorkläder, säger Claes Richter. Vi är tjurskalligt annorlunda och det uppskattas.

Jackson Hole är ett svenskt varumärke men inspirationen kommer från USA och främst då bergen i Wyoming och den klassiska västernstilen. Det är som de själva säger lite "Unplugged". Målgruppen är outdoorfolk som gillar den gamla amerikanska stilen och dessutom har de upptäckt att hästfolket gillar stilen.

– Vi har bara 25 modeller i kollektionen men alla modeller säljer och vi ser inget värde i att ha en mycket större kollektion där försäljningen ändå koncentreras till 20–25 plagg, säger Claes Richter. Det är klassiker som vi uppdaterar lite varje säsong men som kunderna och butikerna känner igen och vet vad de får.

Kollektionen kommer dock att växa. De två grundarna tittar på att tillföra tröjor, skjortor, byxor och accessoarer som kepsar och väskor men de vill ändå hålla kollektionen tajt och inte sväva ut med varumärket.

– Det finns mycket mer vi kan göra men ändå vara trogna vår grundidé, säger Claes Carlsson. Vi strävar inte efter att bli ett märke för alla eller att bli main stream, vi vill hellre vara ett varumärke för få men som, precis som oss, verkligen gillar den här stilen.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206