Adidas säljer Taylormade

Ryktet förra året om att Adidas funderade på att sälja av sin golfdivision visade sig vara sant. Adidas har nu officiellt gått ut och sagt att de letar efter en köpare till Taylormade.

Det var vid presentationen av Adidas resultat för årets första kvartal, för övrig det bästa kvartalet i Adidas historia, som ledningen för Adidas berättade att de ingått konkreta förhandlingar med potentiella köpare om en försäljning av delar av Adidas golfdivision.

Adidas planerar att behålla sin egen del – Adidas Golf med kläder och skor – och sälja deras andra tre golfmärken Taylormade, Ashworth och Adams. Av dessa är Taylormade det överlägset största och det slåss med Callaway om att vara världens största klubbmärke. Taylormade är garanterat störst på drivers och metalwoods och har stått för några av de största innovationerna på de klubborna de senaste 15 åren.

Taylormade kom i Adidas ägo när Adidas köpte Salomon 1997, som i sin tur hade köpt Taylormade 1984, och när de åtta år senare sålde Salomon till Amer Sports behöll de Taylormade. Med Adidas som ägare påbörjade Taylormade en resa mot att bli världens ledande golfmärke och mycket resurser lades på att snabba upp produktutvecklingen. Produktutvecklingen blev så snabb att de till och med fick kritik för att de hela tiden lanserade nya modeller mitt i säsongen med prissänkningar på produkter som bara var 4–5 månader gamla.

Taylormade växte ordentligt och för att markera sin storlek hyrde de ena änden av den gigantiska mässhallen på PGA Show i Orlando och fick alla andra att se små ut. 2012 köpte de dessutom klädmärket Ashworth och klubbmärket Adams som var ledande på hybrider och som patenterat konstruktionen med en skåra i sulan för att träffytan skulle fjädra mer.

– Taylormade är ett mycket livskraftigt företag men vi har bestämt oss för att det nu är rätt tid för att fokusera på vår kärnverksamhet som är kläder och skor för alla sorters atleter, förklarar Adidas Groups vd Herbert Hainer. Med deras ledande position på golfmarknaden och effekterna av det åtgärdsprogram som vi satt igång för att förbättra resultatet är jag säker på att Taylormade har stor tillväxtpotential för framtiden. Samtidigt har vi bestämt oss för att göra Adidas mindre komplext och fokusera på de affärsområden som ger högst avkastning.

Adidas vill inte gå ut med någon prislapp på deras golfdivision eller om de planerar att sälja de tre varumärkena var för sig eller till en gemensam köpare.

För årets första kvartal var Taylormades försäljning upp med sex procent medan Adidas totala golfdivision backade med en procent.