Sporthandeln bäst av alla branscher

Sporthandeln bäst av alla branscher

I Detaljhandelsindex för mars månad ökar sporthandeln med 11,3 procent. För årets första kvartal är sportbranschen den bransch som gått överlägset bäst i Sverige.

Publicerad

Sporthandeln fortsätter att gå fantastiskt bra. Efter att ha startat året med kyla och snö och en ökning på 15,0 procent i januari fortsatte det lite överraskande med en tillväxt på 14,4 procent i februari lite tack vare den extra skottdagen. Och det fortsatte i mars med en tillväxt på 11,3 procent.

Mars är en brytningsmånad då vinter blir till vår och i år kom det skiftet tidigare än vanligt. Det var kanske inte speciellt varmt men snön och isarna var försvunna i stora delar av landet och då satte försäljningen av cyklar, löparskor, vårkläder igång lite tidigare än vanligt och därav de fina siffrorna. Säkert kan den tendensen hålla i sig även i april.

Totalt sett det första kvartalet har sporthandeln ökat med 13,1 procent vilket gör sportbranschen till den bransch av alla som går bäst just nu. Näst bäst tillväxt har möbelhandeln med 9,9 procent följt av järn- och bygghandeln (+7,6 %) och optikhandeln(+5,0). Närmaste konkurrenterna kläd- och skohandeln ökar med 4,3 procent respektive backar med 0,4 procent. Detaljhandeln som helhet ligger på en tillväxt av 5,9 procent första kvartalet och 4,9 procent i mars månad.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842