XXL ökade omsättningen med 24 procent

XXL ökade omsättningen med 24 procent

XXL:s bokslut för 2015 är klart och där kan vi läsa att kedjan ökade sin omsättning med 24 procent och sin vinst med 14 procent. Omsättningen blev 6,4 miljarder kronor och vinsten 721 miljoner kronor. XXL:s e-handel ökade med hela 71 procent.

Publicerad

Sverige ökade med 29 procent till drygt två miljarder kronor och vinsten för den svenska verksamheten blev 188 miljoner kronor. Norge är fortfarande den största marknaden med 56 procent följt av Sverige med 31 procent och Finland 13 procent.

I bokslutet skriver XXL att deras framtidsplaner omfattar fler butiker på befintliga marknader och att de under 2016 kommer att etablera sig i Danmark med e-handel. Deras nästa stora satsning är Alpregionen med Österrike, Schweiz och södra Tyskland där planen är att de ska etablera sig i slutet av 2017 eller tidigt 2018.

Samtidigt med bokslutet för 2015 presenterade XXL siffrorna för första kvartalet 2016. Där står Sverige ut som den lysande stjärnan med en tillväxt på 37 procent. Tillväxten för butiker som fanns i Sverige även första kvartalet 2015 blev 12,3 procent.

Totalt för XXL blev tillväxten första kvartalet 2016 23 procent och kedjan omsatte 1,6 miljarder kronor. Intressant är att e-handeln fortsatte att öka kraftigt (+57 %) och stod för 18 procent av kedjans totala tillväxt.

 

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842