Kläppen satsar stort – bygger gondol

Kläppen satsar stort inför nästa säsong. Lagom till säsongspremiären i december ska en ny gondolbana stå klar.


Kläppen satsar stort – bygger gondol
Gustav Eriksson, Kläppen

Under de senaste åren har nyinvesteringarna duggat tätt hos de svenska skidanläggningarna. Bara inför den gångna säsongen investerades mellan 650 och 700 miljoner kronor. En av de största investeringarna, eller kanske rent av den största, inför nästa säsong står Kläppen för.

– Detta är en dröm som vi skissat på under flera år. Vi för in lite av Alpernas bekvämlighet och upplevelse i Sälenfjällen och vi tror att gondolen kommer att öka attraktionskraften för hela regionen. Gondolen blir ett landmärke, säger Gustav Eriksson, tillträdande vd på Kläppen, i ett pressmeddelande.

Kläppen satsar stort – bygger gondol
Gondolbanan kommer att gå från välkomstcentret över en mellanstation vid Tranantorget och vidare upp till toppstugan.

Den nya gondolbanan beräknas kosta omkring 90 miljoner kronor och är Kläppens största investering någonsin.

– Vi gör investeringen till stora delar av egen kraft, vilket är unikt, speciellt med tanke på att vi är ett privatägt familjeföretag. Vi får finansiellt stöd på en del av Tillväxtverket och belånar det vi själva inte stoppar in, säger Gustav Eriksson.

Bygget av den nya gondolen drar igång nu under våren. När den står klar kommer den att föra passagerare från Välkomstcentret, över en mellanstation vid Tranantorget och vidare upp till toppstugan. Varje gondol rymmer tio passagerare och har eluppvärmda säten.

– Färden upp blir en upplevelse i sig. Gondolen har fönster från golv till tak som ger milsvid utsikt ända bort till Norge. Skidor och snowboards placeras på utsidan och gästerna färdas bekvämt och tryggt. En skidlärare kan få med sig en hel barngrupp till toppen, och man når nästan alla anläggningens pister som för övrigt har Sälens högsta fallhöjd i ett åk, säger Gustav Eriksson.

Kläppen satsar stort – bygger gondol
Gondolbanan från Doppelmayr kommer att ha kapacitet att frakta 2400 personer i timmen upp på berget. Banans 47 gondoler rymmer tio personer vardera.

Redan under den här säsongen drog Kläppen igång projektet Gullbrändan. Där pistmaskinsgaraget ligger nu, ungefär mitt i anläggningen, ska man bland annat bygga lägenhetsboende och hotell. Läget erbjuder skidåkning och lift precis utanför dörren.
Gullbrändan ingår i den fördjupade översiktsplan som Gustav Eriksson jobbat fram under de senaste åren. Den sträcker sig 30 år fram i tiden.
– Det är en väldigt stark efterfrågan på boende här och vi är så fulla det bara går på lovveckorna. Med mer boende får vi in mer kapital och kan fortsätta investera och utöka ytterligare.

Om allt som finns med i den fördjupade översiktsplanen blir verklighet så fördubblas antalet pister och bäddar.
– På bergets västra sida har vi fantastiska möjligheter att skapa riktigt bra skidåkning. Det är bra fallhöjd och bra lutning för både svarta åk och långa blåa åk i fallinjen och som egentligen inte finns i de här områdena. Precis som nu blir det backar som inte är lika varandra och åkningen kommer att gå åt alla håll. Vi äger hälften av marken på det nya området och vi har en bra relation med den andre markägaren. Lyckas vi bygga det här så får vi sammanlagt 13 000 bäddar, 70 nedfarter och jag vet inte hur många liftar, säger Gustav Eriksson.