Ett LED mot bättre träning

Ett LED mot bättre träning

Plågsamma uthållighetstester i laboratorium ersätts av ny LED-teknik som mäter musklernas arbete. Nu kommer BSX Insight till Sverige.

Publicerad

Maximal syreupptagning och mjölksyretröskel är två mått som alla idrottsutövare av rang måste mäta för att ha koll sin aktuella kapacitet och kunna lägga upp en optimal träning. Men det är knappast några njutbara tester i idrottslabben som atleterna tvingas genomgå. Smärtnivåer ska sprängas, nålar stickar i muskler och blodprov tas.

Men nu utlovas ett alternativ som bygger på en LED-baserad sensor som placeras bak på vaden och med hjälp av LED-ljus analyserar hur hårt musklerna arbetar. Utövaren får en kontinuerlig uppdatering av sin uthållighetskapacitet och kan med hjälp av informationen hitta "träningszoner". Det vill säga, ligga så nära maximal ansträngning som möjligt, utan att gå igenom det fruktade mjölksyretaket, och på så vis succesivt kunna höja sin prestationsgräns.

Hjälpmedlet heter BSX Insight och är ett amerikansk Kick-Starter-projekt, grundat av Dustin Freckleton och Nithin Rajan. Den senaste uppdateringen av produkten skedde 2015 och lanseras nu på den nordiska marknaden av RLVNT Distribution.

BSX Insight är avsedd för uthållighetssporter och finns för tre olika användningsområden: löpning, cykel och multisport. Utöver idrottsutövarna själva är utrustningen tänkt för tränare, idrottsforskare och gym. Enheten kommunicerar med smarta telefoner och klockor, power meters och datorer. Den går också att koppla samman den med Wahoo Fitness produkter som Elemnt och Kickr Power Trainer. 

BSX Insight säljas i nuläget av Löplabbet i Sverige och norska EFCT. Svensk distributör är RLVNT.

 

BSX Insight mäter med hjälp av LED-ljus syreupptagning och mjölksyra i musklerna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842