SGLF har en ny ordförande och tar verksamheten in i framtiden

SGLF har en ny ordförande och tar verksamheten in i framtiden

Det händer mycket med SGLF just nu. Johan Laur är nyvald ordförande och hans första uppgift är att göra om SGLF från en leverantörsförening till en branschförening.

Publicerad

Johan Laur

Det var ett ovanligt händelserikt årsmöte som SGLF – Sveriges Golfleverantörers Förening – höll i slutet av mars. Efter drygt 20 år som ordförande för föreningen slutade Roland Falkenbäck vid förra årsmötet och till hans efterföljare valdes nu Johan Laur. Johan har jobbat länge med golf, främst som mediesäljare åt Svensk Golf, och ser fram emot att få fortsätta vara involverad i golfbranschen.

– Det känns verkligen jättekul att få jobba med alla sympatiska och duktiga människor i golfbranschen och extra kul när vi nu ska göra om SGLF från grunden.

Det Johan syftar på är att SGLF ska gå från att vara en förening för golfleverantörer till att bli en förening för både leverantörer och återförsäljare. En branschförening som ska jobba för att alla delar av golfbranschen ska växa och vara lönsamma. Det är en stor förändring som föreningen har funderat på i ett par år och som de nu har ambitionen ska bli av.

– I år kommer det inte att bli någon ändring av verksamheten utan tidsplanen är att vi påbörjar förändringen från årsskiftet, säger Anders Westerlund som är vd för SGLF. Egentligen sker lanseringen på vårt medlemsmöte under Golfmässan i Malmö i oktober och då byter vi också namn till Golf & Co.

Namnbytet är naturligt eftersom de inte längre är en leverantörsförening och  namnet Golf & Co står för Golf & Companies och syftar på att det är en förening med golfföretag som medlemmar.

Styrelsen har redan författat en målsättning för Golf & Co och den lyder så här: "Effektivitet, kunskap och samordning för en hållbar handel med golfartiklar i Sverige". Med lite fler ord betyder det att Golf & Co ska verka för att handeln med golfprodukter ska bli effektivare (mässor och inköpsdagar), att kunskapen i branschen, inte minst i affärsmannaskap, ska öka (utbildningar), att alla delar av golfbranschen ska vara överens om vilka frågor som ska drivas och att det ska bli ett ökat fokus på hållbarhetsfrågor.

– Just hållbarhetsfrågorna med arbetsrätt och miljö tycker jag är väldigt bra att de finns på vår agenda, säger Johan. Vi kan nog inte ställa krav på våra medlemmar att de ska uppfylla vissa saker men vi kan ge riktlinjer och vi kan bli en branschorganisation som ligger i framkant i de här frågorna.

Andra saker som Golf & Co kommer att titta på är en konsumentmässa och om de kan jobba med lobbying i golffrågor. Och med tanke på att både Anders och Johan har en bakgrund inom mediaförsäljning kan de även hjälpa medlemmarna med sådana frågor.

Anders Westerlund

Inköpsdagarna för konfektion som infördes förra året ligger kvar i år. De börjar i Hook 10 augusti, fortsätter i Barsebäck 17 augusti och avslutas på Infra City i Stockholm 24 augusti. Golfmässan med hårdvara och tillbehör blir i Malmö 10-11 oktober och direkt dagen efter tar Golfstore över med sin mässa i samma lokaler.

– Inköpsdagarna var uppskattade och effektiviserar verkligen inköpsarbetet för både leverantörer och butiker och mässan ligger nu rätt i tiden för att hårdvarunyheterna ska finnas på plats, säger Anders. Vi tror också att en mässa har andra värden än bara inköp. Det är viktigt att branschen träffas minst en gång om året och att vi får en avslutning på en säsong och ett avstamp för nästa.

– Det här är väldigt mycket mer än ett namnbyte, betonar Johan. Det här är en nystart där vi samlar golfbranschen och tillsammans bygger en organisation och bestämmer hur vi ska jobba framöver. Våra tidigare medlemmar vill göra den här förändringen och mina första kontakter med golfkedjorna och större återförsäljare visar att de också är positiva till förändringen. Nu ska jag resa runt och prata djupare med Dormy, Golfstore, PQ och några andra för att höra vad butikssidan vill ha ut av en branschförening.

Golf & Co drar som sagt igång 2017 men det är först runt 2020 som alla nya delar i branschföreningen kommer att vara igång.

 

INKÖPSDAGAR 2016

  • Hook 10 augusti
  • Barsebäck 17 augusti
  • Stockholm / Infra City 24 augusti

 

GOLFMÄSSAN

  • Malmö 10–11 oktober (Golfstore tar vid dagen efter)
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bra glid för miljövallorna

1 kommentar

Per Wirén: https://www.akessportservice.se/single-post/2019/11/23/Först-i-Sverige-med-att-erbjuda-en-ekologisk-valla-vid-skidservice-Nu-tar-vi-ett-steg-till-och-tar-bort-alla-högflourvallor

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842