Underklädesexperten satsar på sporthandeln

Pierre Robert vill bli det ledande underklädesmärket i Norden. En väg för att nå dit är att bli stora även i sporthandeln.

Underklädesexperten satsar på sporthandeln
Med snygga förpackningar och fokus på komfort ska Pierre Robert ta sig an sporthandeln med funktionsunderkläder.

Pierre Robert grundades på 70-talet som ett varumärke inom smink och hudvård. I dag har de mer eller mindre lämnat den verksamheten och satsar sedan 2006 istället på underkläder och har redan blivit en av de ledande aktörerna i det segmentet.

– Det unika med underkläder är att målgruppen är 100 procent, alla använder underkläder, säger Niklas Nordquist som är kundchef på Pierre Robert i Sverige. När vi startade med underkläder såg vi ett behov av ett varumärke som inte anspelade på sex utan satte komforten främst. Därför har vi lagt ner mycket tid och resurser för att hitta den perfekta passformen och de bästa materialen. När vi utvecklat en produkt lever den i många år med bara färgbyten för att hänga med i modet. Det har fungerat väldigt bra och när vi 2011 lanserade vår sportserie så utgick vi även då från komforten och la till funktion i form av fukttransporterande material.

Året efter sportlanseringen var Pierre Robert underklädessponsor till den svenska OS-truppen i London och responsen från atleterna var väldigt positiv. I ett test som de har gjort med Smartson så rekommenderar 95 procent av användarna Pierre Roberts underkläder vilket är en väldigt hög siffra.

– Vi vet att vi har en bra produkt och genom att vara med i olika event som Vätternrundan, O-Ringen och Vansbrosimningen vet vi också att det finns en efterfrågan hos konsumenterna, säger Mattias Peterson som är Sverigechef för Pierre Robert. Nu gäller det för sporthandeln att agera och satsa på segmentet sportunderkläder så att de kan äga den nischen innan H&M och andra klädkedjor tar hand om den.

Vi har tidigare berättat att Björn Borg gör en storsatsning på sportunderkläder och att märken som 2Undr och MyPackage också lanseras stort under våren. Det är ett kalsongkrig på gång men alla Sportfack pratar med tycker bara att det är bra att det är flera märken som skriker samtidigt. Det är svårt att få trovärdighet om det bara är en aktör.

Underklädesexperten satsar på sporthandeln
Pierre Roberts mål är att bli den ledande leverantören av underkläder i Norden. Sport är en viktig del i den satsningen.

– Vi samarbetar just nu med flera sportbutiker för att testa var och hur vi ska skylta våra produkter i sportbutiker för att maximera försäljningen, säger Pierre Roberts marknadschef Niklas Holmlund Krohn. Vi har lång erfarenhet och stror kompetens hur en underklädesavdelning drivs bäst, vilket sortiment som är optimalt och hur man optimerar kampanjer och all den erfarenheten tar vi med oos när vi nå ska in i sporthandeln. Underkläder har en enormt stor merförsäljningspotential för sporthandeln och det är ett segment som kan leverera väldigt hög försäljning per kvadratmeter.

Underkläder är en produkt som säljs väldigt mycket på impuls och därför är det viktigt att produkten finns vid gångstråk eller i närheten av kassan. Samtidigt är träningsunderkläder inte en produkt som har slagit igenom ännu – de allra flesta tränar i sina bomullsunderkläder.

– Det är ju helt fel eftersom du verkligen behöver fukttransporterande material i undekläderna när du svettas mycket, säger Pernilla barck som är kategorichef.Det är ju en skönare upplevelse att träna i funktionskläder och när det kommer till tröjor och tajts har konsumenterna förstått det men de har ännu inte bytt ut bomullsunderkläderna. När de upptäcker skillnaden kommer försäljningen att explodera och vi ser sporthandeln som den bästa kanalen för funktionsunderkläder.

Pierre Roberts sportkollektion består av kalsonger/trosor, sportbehå, strumpor och ullunderställ. De har redan ett samarbete med ett antal Team Sportiabutiker och Team Sportia Online och har gått in som partner till En Svensk Klassiker. Med kampanjer i TV, sociala medier och print ska de under året pusha för sportunderkläderna.

Underklädesexperten satsar på sporthandeln
Kalsonger och trosor i funktionsmaterial samt sportbehå är huvudprodukterna i Pierre Roberts sportsatsning.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Pierre Robert Group/Orkla ASA

    Pierre Robert Group äger varumärkena Pierre Robert och La Mote, och utvecklar Sport- och bas-plagg till man, kvinna och barn.
    Våra plagg är sköna att bära, och har en ...