En extra dag i februari gav hög tillväxt

En extra dag i februari gav hög tillväxt

Skottdagen i februari gav ett lyft för hela detaljhandeln men även med den extra dagen borträknad så var det en hög tillväxt i februari.

Publicerad

Detaljhandeln som helhet ökade med 8,7 procent i februari och hälften av den ökningen kan tillskrivas den extra dagen vi fick i och med skottdagen. Skottdagen borträknad så blev tillväxten ändå +4,8 procent vilket är riktigt bra.

Sporthandeln tillhörde återigen vinnarna med en tillväxt på hela 14,4 procent. Borträknat skottdagen blev tillväxten 5,6 procent så året har startat med två riktigt bra månader. Trendbrottet från januari då omsättningen ökade mer än volymen håller dessutom i sig. Det finns flera förklaringar till det: prisnivån har stabilserats och priserna går inte att pressas mer, den starka dollarn får genomslag i högre priser och så har reorna inte varit lika stora och kraftiga som tidigare år. Inköparna har helt enkelt lyckats bättre vilket gjort att det inte funnits lika många varor att rea bort.

Förutom sporthandeln så gick det även bra för möbelhandeln (+14,4 %) och klädhandeln (+10,2 %). Skohandeln fick till slut en bra månad efter en tung höst och ökade med 7,3 procent.

Hittills i år ligger tillväxten för sporthandeln på 14,7 procent vilket är historiskt bra. HUI påpekar dock att januari och februari är två svaga försäljningsmånader och därför kommer den höga tillväxttakten troligtvis inte att hålla i sig.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bungypump går stadigt framåt

2 kommentarer

Nicolas Jändel: Hej Ann-Charlotte! Vi har kollat upp och lägger ett svar i din mejlbox, mvh Sportfack

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842