Röjk gör sportkollektion

Svenska outdoorföretaget Röjk lanserar en träningskollektion. Den har gjorts i samarbete med mångkamparen Nadja Casadei och tillverkas endast i en begränsad upplaga.

Efter sex år med uteslutande oudoorprodukter väljer Röjk att nu släppa en träningskollektion. Idén till kollektionen föddes när marknadschef Linus Zetterlund träffade Nadja Casadei för ett par år sedan. Strax därefter insjuknade Casadei i cancer men tankarna på sportkollektionen fanns kvar.

– I takt med hennes tillfrisknande börjad vi planera och skissa på kollektionen. Hon har under hela tiden varit involverad i det arbetet. Hon har bland annat tyckt till om vilka produkter som ska ingå i kollektionen, säger Linus Zetterlund, marknadschef på Röjk.

Nu är kollektionen klar och den kommer endast att finnas i en begränsad upplaga. I kollektionen ingår tajts, en topp, en långärmad träningströja och en vindjacka.

– På grund av att vi gör en begränsad kollektion och bara producerar 50 plagg per modell och färg kommer kollektioenen inte heller att finnas hos alla våra återförsäljare. Det som är säkert är att den i varje fall kommer att finnas hos Sportkompaniet i Nadjas hemstad Karlskrona, berättar Linus.

Än så länge finns inga planer att fortsätta på träningsspåret utan denna kollektion kommer att vara unik på många sätt. Istället fortsätter Röjk på den inslagna vägen med outdoorprodukter. Bland annat fortsätter företaget att utveckla och använda det garn i sina plagg som är en mix av merinoull och primaloft. Garnet har bland annat använts i Röjks prisvinnande underställ Primaloft Superbase.