Polygiene in på börsen

Det svenska företaget Polygiene AB har börsnoterats. Samtidigt fortsätter företaget att samarbeta med ett stort antal av de ledande varumärkena inom sport-och outdoor.

Innovationsföretaget inom luktkontroll, Polygiene, som är ett av de ledande företagen inom odörkontroll har haft en kraftig tillväxt de senaste åren. Nu kommer företagets aktie att handlas på Nasdag First North som är en mindre handelsplats för växande, mindre företag.

Användningen av polyester och andra syntetmaterial i allt fler plagg har gett Polygiene fina förutsättningar att växa. Det är speciellt inom sport-och outdoorvärlden där företagets luktkontrollprodukter är efterfrågade.

– Vi kommer ju ursprungligen från sjukvårdsbranschen men där gick företagets tillväxt ganska långsamt. Det var först när vi kom in i sport-och outdoorbranschen som tillväxten tog fart, berättar Kristina Kruhsberg, marknadsdirektör på Polygiene.

I korthet handlar alltså Polygiene om att silversalt tillsätts i syntetplaggen under tillverkningsprocessen. Mängderna av silversalter är väldigt små och stannar kvar i kläderna även efter tvätt. När sedan plaggen används fäster silverjonerna genom en kemisk reaktion i bakteriens svaveljoner och sätter stopp för bakterieökningen. Detta gör också att plagget inte luktar då bakterierna avlägsnas. Det betyder att konsumenten inte behöver tvätta sina plagg lika ofta. Det i sin tur minskar kraftigt plaggets miljöpåverkan.

– I Cambridge University har man gjort en undersökning som visade att för en helt vanlig t-shirt utgör tvätten två tredjedelar av plaggets miljöpåverkan under sin livscykel. I samma undersökning framgår det att bara 7 procent av plaggen tvättas för att de verkligen är smutsiga. Den vanliga orsaken är istället att användaren upplever att plagget inte känns fräscht, säger Kristina Kruhsberg.

Polygiene samarbetar idag med ett stort antal av de ledande sport-och outdoorföretagen. Bland dem kan nämnas Adidas, Patagonia, Poc, Peak Performance, Giro, Jack Wolfskin och Arcteryx.