Norska blev årets Affärskvinna

Norska blev årets Affärskvinna

Det blev Janicke Blomsnes på XXL som tilldelades utmärkelsen Årets Affärskvinna inom svensk sportbransch. Priset som stiftats av branschorganisationen Svenskt Sportforum och det kvinnliga nätverket Divas delades i år ut för femte gången.

Publicerad

Den 43 årige Janicke Blomsnes jobbar idag som vice vd på den norska sportkedjan XXL Sport. Hon kommer ursprungligen från den lilla orten Molde vid Atlantkusten och är uppvuxen bland fjordar och höga fjäll. Till Stockholm flyttade hon för sex år sedan när hon fick uppdraget att vara med och starta upp XXL-varuhusen i Sverige. Som den yngsta i en syskonskara på tre blev Janicke tidigt van att kämpa för att få sin röst hörd.

– Jag har alltid varit bra på att ta för mig och älskar att tävla och prestera, säger Janicke när Sportfack gratulerar henne till utmärkelsen.

Redan som ung tjej började hon jobba med försäljning och märkte att hon trivdes och att det passade henne. Janicke har hunnit med försäljning av både kläder, skor och blomster innan hon år 2001 blev anställd i Stavanger av den då nystartade sportkedjan XXL.

– Jag är väldigt resultatdriven och det är XXL också. Det handlar mycket om tävling, om att vinna eller förlora och det passar mig väldigt bra. Dessutom är andan inom XXL härlig och helt unik, alla som jobbar hos oss är väldigt motiverade och drivande, berättar Janicke.

När Janicke för sex år sedan fick frågan av Marcus Wibergh, som då var vd för svenska XXL om hon ville komma till Sverige och vara med om att bygga upp verksamheten tackade hon ja. Då jobbade hon redan som varuhuschef i Oslo och ansvarade också för XXL:s personalutbildning. Trots att det var ett jobb inom samma koncern var det ändå en stor omställning.

– När jag flyttade till Stockholm kände jag ingen här. De första åren blev det därför väldigt mycket fokus på jobbet. Men redan efter ett halvår trivdes jag så bra att jag beslöt att stanna, minns Janicke.

Idag är hon alltså vice vd och ansvarar för XXL:s utbildningssatsningar i hela Norden. Janicke anser inte att hon haft någon fördel av att vara en kvinna i sportbranschen. Inom XXL är mixen mellan män och kvinnor väldigt bra. Däremot tror hon att inom många andra företag måste en kvinna ibland prestera lite extra för att få den plats hon förtjänar i en arbetsgemenskap.

– Det är en sak som jag betonar när jag själv pratar med kvinnor – att de ska lära sig att ta plats. Sportbranschen är kanske lite tuffare och råare än många andra branscher. Därför gäller det att ta sig fram och ibland använda armbågarna för att ta plats, berättar Janicke.

Själv är hon tacksam för det allt stöd och all uppmuntran som hon fått av Marcus Wiberg. Det har betytt mycket för hennes utveckling och självkänsla. Att nu få utmärkelsen tycker hon att också är ett pris till alla de andra duktiga kvinnorna inom XXL.

På sin fritid gillar Janicke att träna och att vara ute med sina två hundar. På frågan om vad hon saknar mest med Norge kommer svaret blixtsnabbt.

– Att kunna gå ut på tur och vandra i fjällen, säger hon och ler.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842