Ett modernt Halti gör entré

Finska Halti har fått nya ägare, nya designers och ny logga. Fram träder ett modernt outdoorföretag som vänder sig till den urbana människan.


Ett modernt Halti gör entré
Ville Rönkkö och Kjell Höglund

Halti har gjort en total förändring av varumärket. Från att ha varit ett varumärke lite bland alla andra klädmärken och utan tydlig fokus är det nu ett betydligt modernare och vassare varumärke som presenteras.

Under arbetet med att ta fram ett nytt Halti har de jobbat utifrån några nyckelord: Naturen, Norden och Funktionen. Halti vill bli mer av ett outdoormärke istället för ett brett klädmärke men det är inte krävande expeditioner de har som målbild, det är faktiskt precis tvärtom.

– Vi vill nå människor som ger sig ut i naturen för att hitta lugnet, inte de som är ute efter höjd puls och adrenalinkickar, säger Ville Rönkkö som är global försäljningschef på Halti. Nu när allt fler bor i städer och stressar till jobb finns det ett ökat behov av att komma ut i naturen för att hitta lugnet. Vår ambition är att hjälpa till så att människor kan få kontakt med naturen igen.

Om naturen är grunden i nya Halti så är det de nordiska rötterna som ska forma produkterna. De pratar om Nordic conditions, Nordic mindset och Nordic looks. Lite utförligare betyder det att det ganska ofta hårda nordiska klimatet ska forma funktionen i plaggen. Fungerar de en vanlig onsdag i november eller februari i Norden fungerar de överallt. Det nordiska lugnet ska prägla marknadsföringen och hela känslan i Halti. Att stilla njuta av stunden är hela andemeningen i deras budskap. 

Till sist har vi det där med den nordiska stilen. Det rena och det enkla som varit en del av framgången för så många nordiska klädvarumärken. Tillsammans bildar dessa tre punkter Haltis slogan ”Nordic by nature”.

– Vi har blivit ett mer tekniskt varumärke nu, säger Ville. Vi har också blivit mer nordiskt och ett lugnare varumärke. Tanken är att attrahera den urbana men aktiva människan. Tidigare var vi mer skidåkning, nu vill vi vara mer outdoor.

Nu är det inte så att Halti släpper det där med skidåkning. Det är fortfarande en av de stora bitarna för märket och dessutom satsar de hårt på kläder för längdåkning, ett segment de tycker är i behov av en modernare stil.

En annan stor satsning för Halti är skor. De säljer drygt 200 000 par skor årligen och ser det som ett ökande segment. De har skor för både tung och lätt vandring, skor med dubb, lifestyleskor, trail running och inte minst juniorskor.

Den som ska ta hand om Halti i Sverige är Kjell Höglund, ett bekant ansikte som tidigare jobbade ihop med Ville på Crocs.

– Butiker har redan börjat ringa när de har hört att jag har börjat jobba med Halti, säger Kjell. Många letar efter alternativ till det som alla andra har och de är nyfikna på vad Halti har att erbjuda. Jag har en fördel av att ha jobbat så länge i branschen så när jag ringer är jag alltid välkommen att komma och visa upp kollektionen. Vi kommer att börja lite försiktigt i år med att bygga upp varumärket i Sverige genom utvalda butiker.

– Vi ska visa att Halti är tillbaka, säger Ville. Både i Sverige och Centraleuropa.

Ett modernt Halti gör entré
Längdåkning är ett av de segment där Halti vill förändra med en modern stil.