Reebok vill se flera personliga rekord

I samband med lanseringen av träningsskon Workout TR har Reebok i Sverige sjösatt en PR-kampanj tillsammans med Intersport. I korthet går kampanjen ut på att slå rekord med skorna. Blir det inget nytt personligt rekord får kunderna pengarna tillbaka.

Att slå sina egna rekord och mål är vanligt inom träningsformer som Crossfit och annan funktionell träning. I samband med lanseringen av träningsskon Workout TR, anpassad för funktionell träning som innehåller stor variation i rörelser, lanserar därför Reebok i samarbete med Intersport kampanjen Break Your Personal Record.

I korthet går kampanjen ut på att kunden får pengarna tillbaka om hen inte slår sitt personliga rekord i de nya skorna inom 30 dagar.

– Vi är inte bara intresserade av att folk använder våra produkter. Vi vill också se hur vi kan hjälpa till på längre sikt. Genom att garantera ett personligt rekord inom 30 dagar kan vi säkerställa att de verkligen testar skon och känner hur den påverkar deras träning, säger Marcus Lord, Nordic Manager Omnichannel på Reebok som ser flera värden av kampanjen.

– Det är en bra kampanj för säljarna på butiksgolvet hos Intersport som de kan ha att aktivera skokunderna med. Jag är övertygad om att det kommer att bli få returer, om returer kommer in så tar vi gärna den smällen för att göra kunden nöjd, säger Marcus Lord, Nordic Manager Omnichannel Activation på Reebok till Sportfack.

Reebok vill se flera personliga rekord

Kampanjen genomförs i hela Europa, men Personal Record kampanjen genomförs lokalt i Sverige i samarbete med Intersports Stockholmsbutiker och reklambyrån Animal. Att det blev enbart Stockholm denna gång, handlar om ett test säger Marcus.

– Vi har ett key city fokus och ville testa denna idé i Stockholm där vi också har resurser att ta hand om kampanjen på bästa sätt. Om utfallet visar sig bra, vilket vi tror, går vi med all säkerhet bredare nästa gång.

För att få tryck i media har både tryckta och digitala medier använts och för att nå huvudmålgruppen har man sett till att affischera på gymskåp på SATS runt om i Sverige. Marcus Lord hoppas att Reeboks marknadsandelar ska stärkas i och med kampanjen.

– Reebok är tydliga marknadsledare inom kategorin fitnesskor, för både dam och herr hos Intersport och har med denna kampanj stora förutsättningar att ytterligare utöka detta försprång.

Kampanjen verkar ha fungerat. Efter en vecka är dammodellen av Workout TR slut i Intersports webbshop och Reebok kikar på möjligheten till kompletteringsorders, enligt Marcus.