Julhandeln backade för sporthandeln

Julhandeln backade för sporthandeln

Efter tolv månader på raken med tillväxt för sporthandeln tog det slut i december. Julhandeln innebar en minskning med 1,4 procent.

Publicerad

Det var väl oundvikligt att tillbakagången skulle komma någon gång. Tyvärr kom den i och med julhandeln och med tanke på de rekordvarma veckorna före jul kanske det inte är så konstigt. Skidor, dunjackor eller bara ett nytt underställ fanns nog inte på många önskelistor som skrevs i december.

Minskningen för december blev alltså–1,4 procent. Ingen katastrof och kanske ska vi komma ihåg november månads stora ökning på 8,5 procent innan vi drar för stora växlar på det här. Och snön kom ju några dagar efter jul och då vet vi att skidförsäljningen kom igång bra.

Bäst julhandel av alla branscher hade järn- och bygghandeln som ökade med 12,9 procent följt av guldsmederna som ökade med 12.4 procent. Heminredning gick också bra med en ökning på 9,4 procent.

Sett till helåret 2015 så hade sporthandeln en tillväxt på 5,3 procent vilket är riktigt bra. I volym var tillväxten hela 7,3 procent men pressade priser drog ner försäljningen i kronor med ett par procent. Förra året var tillväxten för sporthandeln 1,9 procent, så 2015 var ett riktigt bra år.

Detaljhandeln som helhet hade en tillväxt under 2015 på 5,7 procent och de branscher som gick bäst var järn- och bygghandel (+12,6 %), möbelhandeln (+10,2 %) och klädhandeln (+7,1 %). Enda branschen som backade var skohandeln (–3,4 %).

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842