Douchebags går in i fas 2

Norska väskmärket Douchebags följer sin plan och går nu in i fas 2. Det innebär att de tar hand om försäljningen i Sverige själva och breddar sitt sortiment.

Douchebags är ett väldigt hyllat företag som vände upp och ner på föreställningen om hur väskor i allmänhet och skidfodral i synnerhet skulle konstrueras. Nu är det norska företaget inne på sin fjärde säsong och redo att gå in i fas 2.

– Vi följer vår affärsplan och den säger att vi de första fyra åren skulle fokusera på att utveckla produkter, hitta de bästa fabrikerna att tillverka dem i och sätta hela organisationen med back office och logistik, säger Truls Brataas, grundare och vd för Douchebags. Nu går vi in i fas 2 och det innebär att vi nu ska satsa på marknadsföring och försäljning.

Den nya inriktningen innebar att Douchebags sa upp samarbetet med AG Trading som sålt märket i Sverige och istället har byggt upp en sälj- och marknadsorganisation som sitter i Oslo. Ansvarig säljare för Sverige är Pontus Flingdal som tidigare jobbat i både sportbutik och som skidlärare. Det är svenskt även på marknadssidan där Jessica Linder är marknadschef.

– Potentialen för Douchebags är jättestor, framförallt nu när kollektionen ska breddas mot mer lifestyle, säger Pontus. Genom att vända oss till fler än bara hardcore skidåkare ska vi bli ett väskmärke året runt. Vi kommer med ett par nyheter till nästa vinter men den stora breddningen kommer sommaren 2017.

Douchebags har som slogan ”Travel redefined” och med det menar de att de ska göra väskor av alla de slag mer funktionella. Deras nya kabinväska Aviator är ett bra exempel där designen känns igen men är mer business. Den har en 18 cm hård kant som skyddar innehållet och utrymmet kan skräddarsys med hjälp av avdelare som hålls på plats med kardborre.

– Det har gått väldigt bra för oss, säger Truls. Vi finns nu i 23 länder och vår egen e-handel säljer till ännu fler. Försäljningen har gått från en miljon kronor första året till tre, sedan sju och nu i år 14 miljoner kronor. Detta utan egentlig fokus på marknadsföring och försäljning. Vi har bara börjat nosa på USA och där har vi nu anställt Sven Sandahl som kan den marknaden utan och innan. Nu ska vi lyfta Douchebags.