Comeback för skalplaggen

8848 Altitude är ett av flera varumärken som satsar på en toppturskollektion.

Comeback för skalplaggen

Efter flera år med fullt blås på varma plagg var det flera leverantörer som berättade att efterfrågan på skalplagg nu ökar igen. Vändningen beror på att allt fler går över till topptursåkning där de går uppför berget för egen maskin.

Publicerad

De fodrade jackorna och byxorna har dominerat i försäljningen de senaste åren. Folk har helt enkelt tröttnat på att frysa och därför hellre köpt en dunjacka eller jacka med syntetfoder än en tunns skaljacka. På Ispo såg vi dock flera tecken på att skaljackan är på väg tillbaka och den comebacken hänger ihop med det ökade intresset för topptur eller skitouring.

Skitouring är nämligen rejält pulshöjande och då vill du inte har för varma plagg på dig. Du vill också att plaggen sitter ganska tajt eftersom varm luft i luftfickor mellan kroppen och jackan kan kondenseras och då blir underställ och eventuellt mellanlager direkt fuktigt. Renodlade touringplagg har ofta en vindtät framsida och en mer ventilerande baksida och är snudd på alltid tillverkade i stretchmaterial.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842