1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
På söndag i nästa vecka öppnar Ispo och för er som brukar åka dit är det bra att hallarna har flyttats runt. Och att nya segment växer.
De olika världarna på Ispo har sett mer eller mindre likadana ut de senaste åren. Snowboardföretagen har hängt i A1 och A2, skidor i B4, B5 och B6 och outdoor i A5 och A6. Det gäller inte i år för nu har allt flyttats runt.
Outdoor har fått mer utrymme och huserar nu i hallarna A1, A2 och A3. Outdoor knyts dessutom ihop med skidåkning som nu finns i de tre resterande A-hallarna. På andra sidan, i B-hallarna, börjar det som vanligt med Ispovision i hall B1. B2 och B3 är skid- och träningskläder och dessa knyts ihop med tre hallar fitness och träning som är det segment som växer mest just nu på Ispo. Snowboard hamnar i B5 och B6 där också många hjälm- och glasögonföretag huserar.
Scandinavian Village med många svenska varumärken ligger i A2 och längdmärkena har samlats i hall A5. Längdintresset växer och XC Village växer och där hittar du bland andra Rottefella, Lill-Sport och Vauhti.
Ett annat segment som växer snabbt är det som kallas för wearables – bärbar elektronik. Detta segment har haft en egen avdelning med nystartade företag i flera år på Ispo och i år är den avdelningen större än någonsin och ligger i hall B4.
Brand New – tävlingen för nystartade varumärken – har sin stora avdelning i hall B5 och är du på Ispo ska du definitivt ta tiden att gå runt där. Tidigare har varumärken som Poc, Gopro och Crocs synts för första gången just i Brand New.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen