Nya regler för elcyklar

Nya regler för elcyklar

Nya direktiv för elcyklar gäller i princip i Sverige från och med årsskiftet. Däremot har leverantörerna fått en övergångsperiod i införandet och tillämpningen av reglerna på ett år.

Publicerad

Att skapa och godkänna de nya direktiven för elcyklar har varit en lång och besvärlig process. Så besvärlig att det fortfarande återstår vissa detaljer innan hela EU-området har gemensamma regler både för elassisterade cyklar och elcyklar med starkare motorer. Ett annat område som fortfarande orsakar funderingar för EU-komissionen är vilken typ av hjälmar som ska krävas för att framföra de olika elcykeltyperna.

De nuvarande reglerna för eldrivna fordon med två hjul infördes så tidigt som år 2002. Då fick elassisterade cyklar med en motoreffekt på högst 250 watt och en topphastighet på högst 25 km/h undantag från regelverket. I och med att nya typer av elcyklar har dykt upp på marknaden har behovet av nya direktiv och typbesiktning blivit aktuellt. De direktiv som EU-komissionen nu inför och som Transportstyrelsen i Sverige kommer att införa delar upp elfordonen i två kategorier.

Den första omfattar elcyklar med en topphastighet på högst 25 km/h och med en elmotor på upp till 250 kW. De kommer med största sannolikhet att undantas från typbesiktningskravet. Den andra kategorin omfattar eldrivna cyklar med en topphastighet upp till 45 km/h och en motoreffekt på 1 kW. Denna andra kategori delas dessutom upp i två olika grupper beroende på cykelns topphastighet. Dessa elcyklar som i praktiken är klass II mopeder kräver typbesiktning och även någon form av hjälmtvång. Förmodligen kommer vanlig cykelhjälm att räcka. Men i väntan på tydliga regler har redan hjälmtillverkarna Cratoni och Abus tagit fram speciella cykelhjälmar för dessa, lite snabbare elcyklar.

Vad kommer då de nya direktiven att betyda för cykelhandlarna? Än så länge ingenting då kraven på införandet av bland annat typbesiktning har en övergångsperiod på 12 månader. Under denna tid ska också EU-kommissionen komma med de slutgiltiga detaljerna som fortfarande är otydliga eller helt öppna.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842