Mizuno satsar blågult

Sedan april i år har Mizuno själva tagit hand om distributionen i hela Norden. Det nordiska kontoret finns i Norge och Sverige blir en nyckelmarknad.

Sverige, Danmark och Finland har tidigare skötts av Mizuno Frankrike medan Norge haft ett 18 år långt distributionsavtal med Scantrade. Sedan april förra året är alla nordiska länder samlade i Mizuno Nordic, dock med olika utgångspunkter. I Norge är Mizuno riktigt stort på löpning och indoor medan det i Sverige varit lite bortglömt förutom på golf.

Mizuno Nordic har sitt huvudkontor i Kristiansand, Norge under ledning av Börge Wetteland som har drivit Mizuno i Norge med stor framgång i tio år via Scantrade.  

– Mizuno har som mål att växa sig ännu större i Norden. Vi har nu möjlighet att bredda dagens sortiment till att också gälla andra kategorier, bland annat fotboll, innebandy och textil, säger Börge Wetteland.

Att de olika länderna har blivit en nordisk organisation ingår i Mizunos strategi för att kunna sätta fokus på marknaden. Och nu sätter Mizuno fokus på Sverige.

– Efter att ha byggt upp organisationen i Norge ser jag nu fram emot att lägga mitt fokus på Sverige, det är ju inte bara det största landet i Norden utan också ett land med stort potential inom både löpning och indoor, säger Börge. Hittills har vi haft en bra dialog med våra svenska kunder och vi är mycket nöjda med resultatet men ser också en stor utvecklingspotential. 

Sverige ska nu tillsammans med Börge drivas av Linus Karlsson och Malena Haraldsen. Linus arbetar som säljansvarig med utgångspunkt i Stockholm. Han har över tio års erfarenhet ifrån sport- och modebranschen och har arbetat i flera av de ledande löparspecialistbutikerna. Linus, som även är utbildad sjukgymnast, menar att marknaden visat ett stort intresse för Mizunos löparskor.

– Med mina erfarenheter och kunskaper i kombination med ett nordiskt starkt sortiment kommer Mizuno snabbt kunna markera sin position på den svenska marknaden, säger Linus. 

Mizuno har även  startat en nordisk kundservice för att serva butikerna i de olika länderna. Malena Haraldsen arbetar nu som teamleader på nordisk kundservice och har också ansvar för den svenska och finska marknaden. Hon har många års erfarenhet från kundservice och sälj och har tidigare byggt upp och drivit en nordisk kundservice.

Mizuno riktar sig till den passionerade, medvetna, och seriösa utövaren och producerar produkter som ökar prestationsförmågan, ökar idrottsglädjen och har en hög komfort och funktion. Mizuno ser genom marknadsundersökningar att de har låg kännedom men väldigt hög preferens. En bra utgångspunkt när de nu satsar i Sverige. Arbetet nu handlar om att bygga relationer och hitta samarbetspartners som vill sälja Mizunos produkter på den svenska marknaden. 

Golfdelen av Mizuno rattas av den befintliga golforganisationen.